GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOtoczenie dźwiękami
Strona 5 z 5
To zasadnicza wada utworu, który dla niewtajemniczonych był tylko prezentacją urwanych okrzyków, właściwie sylab, które ani razu nie zostały połączone w jedno słowo. Historia muzycznych kolekcji Stabat Mater jest już wyjątkowo bogata i jeśli odwołamy się do nowszych przykładów – np. Stabat Mater Krzysztofa Pendereckiego, która jest częścią jego Łukaszowej Pasji, to zobaczymy, że pomysł Zagajewskiego udał się tylko połowicznie.
Kompozytor wprowadził też do dźwiękowego spektrum, podobnie jak Penderecki, nowe instrumenty (metalowe rurki do skrobania i wygiętą rurę jako instrument dęty). Kompozycja ta w pierwszej części zawierała też dłuższą sekwencję, gdy cały zespół wykonawców wykonywał na jednym dźwięku stojącą, trochę pulsującą nutę „re”, co zbliżało całość do twórczości typu minimal. Czy utwór otwierał zamknięte drzwi? Czy uwrażliwiał naszą percepcję na nowe bodźce? Czy był odkryciem? Na to pytanie może odpowie (albo nie odpowie) następna Warszawska Jesień. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |