GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościInteligenci. Kto?
Strona 1 z 2
Przedstawienie Inteligentów Marka Modzelewskiego w reżyserii Wojciecha Malajkata skłania do refleksji na temat cech charakterystycznych grupy (klasy) społecznej. Autor w którymś momencie sam, ustami jednego z bohaterów – (granego przez Wojciecha Malajkata), stara się przybliżyć nas do definicji, ale chyba niepotrzebnie, gdyż powstaje ona w trakcie spektaklu. Zaczyna się cicho sączącą się z głośników tenorową arią z opery Rycerskość wieśniacza Mascagniego.
Głos tenorowy pojawia się jeszcze kilka razy, (np. w Pieśni neapolitańskiej), co pokazuje, że inteligenci (w mniemaniu realizatorów) słuchają na okrągło klasyki muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem opery, choć może być też coś innego. W końcowej scenie kłótni małżeńskiej, aby ukryć ten fakt przed sąsiadami (przekaz – inteligencka rodzina nie urządza ordynarnych, karczemnych awantur, a w każdym razie wstydzi się tego) włączają na cały regulator utwór fortepianowy Beethovena Dla Elizy.
Po drugie inteligencja trzyma w domu wiele książek, co nie oznacza, że je czyta. Dla unaocznienia tego faktu dorastający i zbuntowany syn głównych bohaterów wywala książki z biblioteki na podłogę, ale są one potem skrzętnie wkładane na miejsce. Po trzecie inteligencja stara się prezentować poglądy pełne tolerancji dla różnych odmienności i mniejszości – obyczajowych, seksualnych, rasowych, religijnych itd. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |