opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




17 maj 2022       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

31 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Otoczenie dźwiękami

Austracki kompozytor Matthias Kranebitter zatrudnił do nagrania taśmy jakąś amerykańską lektorkę, która zimnym, bezduszym głosem odczytywała, jak w megafonie na dworcu kolejowym, komunikaty do 60 Audiory Scenes for inversigeiting cocktail party deafness, czyli mówiąc po ludzku 60 scen audio w celu poruszenia nie słyszących podczas koktajl-partyMusimy tutaj wejść na chwilę w dziedzinę terminów psychologicznych. Jak wyjaśnia Wikipedia Efekt cocktail-party – polega na szczególnym uwrażliwieniu na wszelkie bodźce odnoszące się bezpośrednio do naszego ja. Obrazowo efekt cocktail-party tłumaczy się tym, że jesteśmy w stanie wyłapać nasze imię wśród wielu prowadzonych jednocześnie rozmów na tytułowym cocktail-party nawet wtedy, gdy nasza uwaga jest pochłonięta czym innym (np. ciekawą rozmową). Efekt cocktail-party wynika z tego, że struktura wiedzy dotycząca naszego ja, jest tą, która ma dla nas największe znaczenie – jest najbardziej rozbudowaną i cały czas posiada podwyższoną dostępność pamięciową, dlatego jesteśmy szczególnie uwrażliwieni na wszelkie bodźce odnoszące się do ja, na przykład naszego imenia”.

 

Dzwieki 4

 

Kompozycja Matthiasa Kranebittera także wykorzystywała nasze właściwości mózgowe do wychwytywania pojedyńczych słów z megafonu zagłuszanych przez orkiestrę – można przyjąć więc, że był to zmyślnie przygotowany utwór o charakterze ćwiczebno-trenerskim dla osób, które pragną się czegoś dowiedzieć, wyłowić jakiś sens z chaosu dźwiękowego, nieustannego szumu i brzęczenia. Jak napisał sam kompozytor: „Efekt coctail party” stanowi zasadnicze wyzwanie dla systemów nasłuchu maszynowego i sztucznej intelignencji”. Przecież naszych rozmów w sieci komórkowej raczej nie słuchają żywi ludzie, tylko maszyny myślące. Utwór 60 Audiory Scenes zapowiadał też nieciekawą przyszłość, że publiczność festiwali Warszawska Jesień będzie się w przyszłości składała głównie z robotów. Na zakończenie do muzyków – instrumentalistów dołączył Chór Filharmonii Narodowej podzielony na 4 chóry i wykonał pod kierunkiem Robertasa Servenikasa Stabat Mater na cztery chóry mieszane i orkiestrę kameralną Artura Zagajewskiego. Z poszatkowanego biblijnego tekstu podawanego pełnym głosem, lub tylko szeptanego przez grupy śpiewające, trudno było wyłowić jakieś konkretne łacińskie słowo ze średnowiecznej kantyczki wielkopostnej.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART