GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGenius loci, genius musicæ
Strona 4 z 4
I Waldemar Zawodziński, autor prapremierowej inscenizacji, wyposażył chór w trzymane przezeń nuty, by zaznaczyć w ten sposób poniekąd rytualny dystans wobec unaocznianej akcji. Unaocznianej w sposób nieco hieratyczny, jak przystało na utwór odnoszący się do mitologicznej prehistorii i archetypicznych herosów.
Sprzyjały temu pomysłowe kostiumy Marii Balcerek, odznaczające się autonomicznymi walorami plastycznymi, bliżej nieokreślone historycznie i geograficznie, co przydawało widowisku uniwersalnych znamion. Klimat budowało natomiast oświetlenie w różnych tonacjach kolorystycznych oraz projekcje motywów ornamentalnych na mury wawelskiej rezydencji, będącej świadkiem prapremierowych spektakli (10 i 11 września).
Do tej pory postać legendarnej królowej Lechitów istniała w muzyce jedynie za sprawą opery Antonína Dvořáka (zaprezentowanej skądinąd w Krakowie u progu poprzedniego roku w ramach festiwalu Opera Rara). Od dzisiaj występować będzie na muzycznych scenach również dzięki dziełu polskiej kompozytorki, urodzonej w Gdyni, ale przez znaczną część życia z Krakowem związanej. Należy też żywić nadzieję, że na stałe wejdzie do repertuaru nie tylko Opery Krakowskiej. Jako się rzekło, opera powstała z okazji jubileuszu Norwida, a Joanna Wnuk-Nazarowa ceni takie rocznice. Atoli można spodziewać się, że da się jeszcze namówić do napisania kolejnej. I to niekoniecznie z uwagi na szczególne okoliczności! Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |