GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościZ Eugenem Suchoniem w roli głównej
Strona 2 z 2
Również trzyczęściowa Suita góralska z fortepianem obbligato stanowi opracowanie motywów ludowych, zwłaszcza w finałowym, żywiołowym Tańcu słowackim. W podobnym duchu utrzymana jest Musica slovaca na skrzypce i smyczki Ilii Zeljenki, z kilkakrotnie powracającymi solowymi kadencjami, pozwalającymi odtwórcy zabłysnąć umiejętnościami technicznymi.
Jako solista wystąpił młodociany (dwunastoletni) wirtuoz Teo Gertler, który nie tylko dysponuje swobodą wykonawczą, ale i znacznym obyciem estradowym. Wspomnienia na flet, obój, klarnet, fagot, waltornię i smyczki op. 25 Jána Cikkera jest absolutną muzyką koncertującą, zwłaszcza w pieśniowej natury środkowym Molto moderato z naprzemiennymi kantylenowymi odcinkami z solowym fletem oraz tymi utrzymanymi w rytmach tanecznych. W finałowym Molto vivace obsesyjnie powraca unisonowy motyw ostinatowy, a całość nieoczekiwanie zamyka aforystyczna koda.
Wyszukaną aurą brzmieniową odznacza się programowo zatytułowana Stopnie cienia, ale pozbawiona znamion bezpośredniej ilustracyjności kompozycja Ľubicy Čekovskiej, przedstawicielki młodego pokolenia słowackich muzyków. Wrażliwych odtwórców przywołane utwory znalazły w Słowackiej Sinfonietcie pod kompetentną batutą czeskiego kapelmistrza Leoša Svárovskýego. Szkoda jedynie, że występujący w ramach II Festiwalu „Szymanowski/Polska/Świat” artyści nie zaprezentowali żadnego utworu patrona. Prawda, że pisał on na duże składy, ale można było wybrać transkrypcje Grzegorza Fitelberga: Nokturnu i Tarantelli op. 28, Etiudy b-moll op. 3nr 4 lub Pieśni Roksany. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |