GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościTrzy razy wbrew Moniuszce
Strona 2 z 4
Wreszcie Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki zabrał się za sztandarowe i chyba najlepsze muzycznie dzieło Mistrza i Ojca Opery Narodowej. Straszny dwór w ujęciu Ilarii Lanzino jest spojrzeniem na Polskę XXI wieku z jej obawami, obsesjami i mitami, z jej kompleksami, obsesjami historycznymi i martyrologicznymi, także seksualnymi, z jej dewocją i samoszukiwaniem się, czego najlepszym przykładem jest Miecznik, nestor Dawnej Polski, który pojawia się na wózku inwalidzkim z przepaską na oczach, aby nic nie widzieć i w związku z tym podczas śpiewanej przez niego programowo-patriotycznej arii, by na skinienie oddać krew nikt już go nie słucha, wszyscy wychodzą.
Ten Straszny dwór jest rzeczywiście straszny, wręcz odrażający, a nawet feministyczny, ale jako zimny prysznic na głowy otumanionych propagandą się nadaje. Spójrzmy w niedawną przeszłość na poprzednie „twórcze” inscenizacje tego wspaniałego dzieła, dokonywane również poza Poznaniem.
Swego czasu sporo krytyki i szybkie zdjęcie z afisza spotkało operę w reżyserii Andrzeja Żuławskiego, który chciał trochę pofilozofować na temat postawy polskiej inteligencji pod zaborami. Nie lubimy takich numerów. Lepiej się powiodło na tej samej scenie Davidowi Pountney'owi przenoszącemu akcje opery w lata 20-30., ale ostre krytyki też się pojawiły. Krystyna Janda w Teatrze Wielkim w Łodzi starała się zachować sporo tradycji, nad sceną zawiesiła hasło Boże, zbaw Polskę, a kurtyna mieniła się narodowymi symbolami. Jeszcze bardziej narodowo-religijnie poczynał sobie w Polskiej Operze Królewskiej Ryszard Peryt, który zamiast siarczystego Mazura zakończył operę fragmentem Mszy. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |