opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 wrzesień 2021       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

33 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Poznańskie moniuszkowskie masturbacje

Pastwienie się nad Strasznym dworem, polskim operowym eposem swą wielowątkowością porównywanym z Panem Tadeuszem, nie rozpoczęło się w Poznaniu od razu. Co najmniej pięciokrotna zmiana akcji, szereg scen zespołowych i wielki finał z kompletem solistów, chórem i baletem wymaga pokaźnych rozmiarów sceny, a nie sali gimnastycznej z zaadoptowanym podium scenicznym, ciasnym orkiestronem oraz niewielką ilością miejsc udających teatralną widownię.

 

W prologu było dużo ruchu, daleka od nastroju żegnania się rycerzy rozpacz nad jakimś trupem, brutalne traktowanie sióstr miłosierdzia („nie ma niewiast w naszej chacie”) i powszechne pijaństwo, z czego ponoć słyniemy w oczach cudzoziemców. Zabawnym pomysłem stało się wypatrywanie mężczyzn przez lunetę, a później ta Cześnikowa z krzyżami, rewelacyjnie zagrana i zaśpiewana przez warszawską mezzosopranistkę Annę Lubańską.

Ale potem było coraz gorzej. Te współczesne wnętrza dworku w Kalinowie znawców repertuaru moniuszkowskiego mogły tylko oburzać, a widzów oglądających po raz pierwszy – dezorientować. Miecznik poruszający się na wózku inwalidzkim (nawet z kroplówką), ociemniały, z zawiązanymi oczyma, ale śpiewający: „…ślicznie jak widzę, dziewczęta moje… i „ja także przypatrzę się”). Wynaturzeniom tej postaci nie pomógł nawet piękny głos i wokalna interpretacja Stanisława Kuflyuka.

 

Damazy w damskiej sukni niby postać z ciotenbalu, zamiast ubiegać się o rękę Hanny lub Jadwigi, włóczy za sobą urodziwego chłopaczka, którego poślubia (!) w finale. Obie siostry w swych popisach wokalnych na dobrym poziomie, choć sceniczna propozycja reżyserska jest kpiną z arii Hanny. W tej roli bytomska sopranistka Rusłana Kowal, a jako Jadwiga poznanianka Magdalena Wilczyńska-Goś. W akcie II i III nastąpiły liczne dziwolągi kostiumowe, co miało „uwspółcześnić” fabułę, a spowodowało tylko szereg nieporozumień i bezsensu.

 

Skołuba śpiewa do Macieja „jest nas tylko dwóch”, a wokół stado panienek gnie się podczas sławnej arii o zegarze, w którym – jak się później okazało – gnieździł się Damazy ze swym kochankiem. Niskie głosy męskie nie były niestety ozdobą tego wykonania. Za to nieznany mi wcześniej Piotr Kalina w partii Stefana błysnął głosem, interpretacją i postawą zwłaszcza w znanej arii, którą śpiewał nie wiedzieć czemu w obecności Hanny, nucącej sobie sławny kurant (co za jakże zbędne kuriozum !).


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART