GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościDla zarobku – piosenki Derwida na XVII Festiwalu Muzyki Polskiej
Strona 1 z 2
Na przełomie lat 50. i 60., na fali „Odwilży“ Witold Lutosławski pisał piosenki, wstydliwie ukrywając się pod pseudonimem „Derwid”, uznając tę twórczość za niegodną nazwiska Lutosławskich (nie tylko siebie mając na myśli, ale i jakże różnych stryjów: Wincentego, filozofa i propagatora myśli indyjskiej, oraz Kazimierza, księdza i endeka), że sparafrazuję aforyzm Franza Grillpärzera w odniesieniu do również komponującego syna Mozarta – Franza Xavera.
Wcześniej w czasie okupacji z tego samego powodu Lutosławski opracował Wariacje na temat XXIV Kaprysu Niccolò Paganiniego na dwa fortepiany, które wykonywał w kawiarniach muzycznych wraz z Andrzejem Panufnikiem. W swoim czasie jego piosenki śpiewały między innymi: Rena Rolska (Nie oczekuję dziś nikogo), Sława Przybylska (Cyrk jedzie, Daleka podróż, Jeden przystanek dalej), Violetta Villas (Znajdziesz mnie wszędzie), Hanna Rek (Złote pantofelki), Regina Bielska (Czarownica), Olgierd Buczek (Warszawski dorożkarz), Kalina Jędrusik (W pustym pokoju hula wiatr), Halina Kunicka (Tabu), Jerzy Michotek (Milczące serce, Jak zdobywać serduszka), Włodzimierz Kotarba (Kapitańska ballada), Tadeusz Woźniakowski (Tylko to słowo) i Ludmiła Jakubczak (Plamy na słońcu, Filipince nudno), która zginęła w wypadku samochodowym u progu światowej kariery. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |