opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

53 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Dla zarobku – piosenki Derwida na XVII Festiwalu Muzyki Polskiej

W większości utrzymane są one w rytmach popularnych tańców: walca (Cyrk jedzieWarszawski dorożkarz), tanga (Daleka podróżJeden przystanek dalejMilczące serce), fokstrota (CzarownicaZielony berecik) lub slow-foxa (Filipince nudno). Z kolei Moje ptaki przybrały formę bluesa. Z okazji stulecia urodzin kompozytora włączyła je do swojego repertuaru w autorskich aranżacjach kompozytorka i śpiewaczka Agata Zubel. A przed dwoma laty mezzosopranistka Katarzyna Sądej nagrała je z pianistką Barbarą Bochenek (informację zawdzięczam p. Joannie Piątek).

 

Szmytka,FMP 2

 

W ramach XVII Festiwalu Muzyki Polskiej 11 lipca w krakowskim Teatrze Stu zmierzyła się z nimi Elżbieta Szmytka, kiedyś debiutująca na krakowskiej scenie muzycznej, a potem przez lata związana z brukselską Mennicą Królewską, bo takie miano nosi miejscowy teatr (la Monnaie). Najlepsze efekty osiągała artystka, gdy zapominała o swej operowej proweniencji, odchodząc od stelażu z mikrofonem i biorąc ten ostatni do ręki, a co za tym idzie poruszając się w przestrzeni pomiędzy z trzech stron otaczającą ją publicznością. Wtedy jakby przenosiła się do okresu świetności tych piosenek i na moment jakby przywoływała poprzez swoją osobę ich pierwotnych wykonawców.

 

Szmytka,FMP 3

 

Akompaniamentu na akordeonie dostarczał Janusz Wojtarowicz, od czasu do czasu puentując kolejne piosenki tupnięciami obcasa. Ważną rolę w stworzeniu odpowiedniego klimatu odegrała oprawa świetlna, operująca głównie trzema tonacjami kolorystycznymi: czerwienią, błękitem i fioletem, a także efektami kinetycznymi. Z uwagi, iż dzisiaj tradycyjnych piosenkarzy zastąpili raperzy oraz zespoły rockowe, przyszłość dla tego repertuaru upatrywałbym w śpiewających aktorach, mogących wydobywać zarazem dramatyczną zawartość ich tekstów (autorstwa m.in. Adama Hospera, Jerzego Ficowskiego – Rupiecie – Zofii Kierszys, Karola Korda, Mirosława Łebkowskiego, Artura Międzyrzeckiego – W naszym pustym pokoju hula wiatr – Jerzego Millera, Aleksandra Rymkiewicza – Wędrowny jubiler – Tadeusza Urgacza, Eugeniusza Żytomirskiego), odznaczających się znacznymi walorami literackimi. Uderza, że wbrew rozpowszechnionym stereotypom, w żaden sposób nie są one obciążone znakami politycznymi tamtych czasów, będąc raczej świadectwem ich obyczajów, aspiracji i mód, w równej mierze i w podobny sposób dających znać o sobie po obydwu stronach żelaznej kurtyny.

                                                                               Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART