GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPrzerwany lot jaskółki albo Niech żyje Młodość w Operze Śląskiej!
Strona 1 z 3
Polskim życiem muzycznym rządzą mody na określone tytuły. Ostatnio przez krajowe sceny muzyczne przetoczyła się istna kawalkada skądinąd mojej ulubionej opery Mozarta Così fan tutte. Opera Śląska zdecydowała się jednak na repertuarową oryginalność i sięgnęła po Jaskółkę (premiera 29 maja 2021), stosunkowo rzadko wystawianą operę komiczną Giacomo Pucciniego, jedyną w jego dorobku. Pod względem fabularnym stanowi ona lżejszą odmianę Verdiowskiej Traviaty skrzyżowanej z Fedorą Umberta Giordano, na którym Puccini wzorował się pod względem dramaturgicznym.
Niczym w operetce, za którą Jaskółka uchodzi, mimo że nie ma w niej mówionych dialogów, występują w niej dwie pary kochanków: główna sentymentalna oraz drugoplanowa komiczna. Stąd w obsadzie występują dwa soprany oraz dwóch tenorów. Z kolei drugi akt, podobnie jak w Wesołej wdówce, rozgrywa się w scenerii paryskiego kabaretu, z baletem tańczącym kankana.
Po prapremierze Cyganerii Giuseppe Verdi stwierdził, że już nie musi obawiać się o przyszłość włoskiej opery. Ze swej strony Puccini w partii subretki Lisette odwołuje się do parland z Falstaffa mistrza z Busetto. Poza tym w partyturze dają jeszcze znać o sobie reminiscencje z wcześniejszej jego własnej opery – Madama Butterfly. Melodyczne orientalizmy, towarzyszące wróżeniu przez poetę Pruniera z ręki tytułowej bohaterki – Magdy – oraz w trzecim akcie, głównie w zakresie instrumentacji. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |