GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościTako rzecze Strauss (Richard)
Strona 1 z 2
W swoim poemacie symfonicznym o Zaratustrze op. 30. Programowe odniesienia do traktatu poetyckiego Friedricha Nietzschego, zawarte w paralelnych wobec niego tytułach poszczególnych ustępów, wolne są wszakże od dosłownej ilustracyjności. Poza, może dźwiękową eksplozją Wschodu Słońca, dodatkowo rozsławioną za sprawą wykorzystania przez Stanleya Kubricka w jego filmie 2001: Odyseja kosmiczna. Na początku wszakże zabrzmiały Wariacje na temat Haydna op. 56a Johannesa Brahmsa.
Jak przystało na autora Uwertury akademickiej, również w nich dają znać o sobie znamiona akademizmu. Wnosi je już na samym początku chorałowe unisono hymnu św. Antoniego, za czasów Brahmsa przypisywane właśnie Josephowi Haydnowi. Po ośmiu przetworzeniach utrzymanych w różnym tempie kończą jego repryzą i uroczystą kodą, podczas gdy Straussowski poemat wybrzmiewa delikatnymi figuracjami pikulin, fletów i skrzypiec.
Aliści podniosły akademizm Wariacji na piątkowym koncercie Filharmonii Krakowskiej jakby przeniknął do wykonania Tako rzecze Zaratustra. Krakowskich Filharmoników 11 czerwca poprowadził białoruski kapelmistrz fińskiego pochodzenia Alaksandar Chumała. Odkąd, jako pierwszy z tą właśnie orkiestrą ukazał wielkość IV Symfonii Henryka Mikołaja Góreckiego, z uwagą śledzę rozwój tego artysty (może właśnie jemu należałoby zaoferować objęcie wakującego stanowiska dyrektora i pierwszego dyrygenta?). |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |