opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Manru 669-236.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

49 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Krakowscy kompozytorzy nie dają za wygraną! – XXXIII Festiwal ich twóczości

A zwłaszcza kierujący ich oddziałem i dorocznym festiwalem Marcel Chyrzyński. Dzięki jego wytrwałości, mimo niesprzyjających okoliczności pandemicznych, odbył się on po raz trzydziesty trzeci (10-18 kwietnia 2021). Dla publiczności festiwal w całości przeniósł się do przestrzeni wirtualnej. W muzykologii występuje aporia, a mianowicie do jakiej grupy instrumentów zaliczyć należy fortepian? Strunowych czy perkusyjnych, skoro dźwięk wydobywa się z nich za pomocą uderzeń młoteczków? To samo odnieść można do solowej partii w Koncercie na flet i orkiestrę kameralną Ryszarda Osady. Opiera się ona na rozszerzonej artykulacji: od pustych przedęć i gwizdnięć, poprzez naśladowanie dźwięków generowanych elektronicznie, po efekty quasi-perkusyjne.

 

Krakowscy kompozytorzy 1

 

A dzieje się to z fortepianem w tle: preparowanym (z przedmiotami ułożonymi na strunach), a niekiedy traktowanym nawet totalnie (gdy dźwięk wydobywa się bezpośrednio z nich). W przebiegu muzycznym tej kompozycji wyróżnić można trzy części, mimo że grane są attacca, a także kadencje: otwierającą całość oraz pośrodku. Dramaturgia pierwszego ogniwa polega na nieustannych crescendi orkiestrowego tutti, na tle których rozwija się solowa partia. W następującym po tym uspokojeniu środkowego ustępu dają znać o sobie odcinki kształtowane aleatorycznie, podobnie jak w orkiestrowych interwencjach finału. Podczas koncertu ogłoszono wyniki IV Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego. Jego laureatem został Koreańczyk Jongsung Oh. A zatem wysłuchaliśmy jego nagrodzonej kompozycji pod wielce obiecującym tytułem Szału podnieconych satyrów. I rzeczywiście, to utrzymany w szybkich tempach, błyskotliwy fajerwerk orkiestrowy o olśniewającej kolorystyce instrumentacyjnej, świadczący o świetnym opanowaniu kompozytorskiego rzemiosła i dostarczający słuchaczowi znacznej satysfakcji sensualnej natury. W wolnych fragmentach pieści natomiast ucho wyszukanymi brzmieniami. Mógłby stanowić doskonałą ilustrację filmową. Stwarza także wykonawcom wiele okazji do popisu, z czego w pełni skorzystała Orkiestra Nowej Muzyki pod dyrekcją Szymona Bywalca. Od czasu objęcia festiwalu przez Marcela Chyrzyńskiego można w jego ramach dość często obcować z muzyką dalekowschodnią: koreańska i japońską. Toshio Hosokawa to uznany kompozytor, łączący w swojej twórczości europejską i rodzimą tradycje muzyczne. Niestety, wydawnictwo nie wyraziło zgody na udostępnienie wykonania jego uwertury Fragmenty z Medei poza premierową transmisją na żywo. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART