GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKrakowscy kompozytorzy nie dają za wygraną! – XXXIII Festiwal ich twóczości
Strona 1 z 4
A zwłaszcza kierujący ich oddziałem i dorocznym festiwalem Marcel Chyrzyński. Dzięki jego wytrwałości, mimo niesprzyjających okoliczności pandemicznych, odbył się on po raz trzydziesty trzeci (10-18 kwietnia 2021). Dla publiczności festiwal w całości przeniósł się do przestrzeni wirtualnej. W muzykologii występuje aporia, a mianowicie do jakiej grupy instrumentów zaliczyć należy fortepian? Strunowych czy perkusyjnych, skoro dźwięk wydobywa się z nich za pomocą uderzeń młoteczków? To samo odnieść można do solowej partii w Koncercie na flet i orkiestrę kameralną Ryszarda Osady. Opiera się ona na rozszerzonej artykulacji: od pustych przedęć i gwizdnięć, poprzez naśladowanie dźwięków generowanych elektronicznie, po efekty quasi-perkusyjne.
A dzieje się to z fortepianem w tle: preparowanym (z przedmiotami ułożonymi na strunach), a niekiedy traktowanym nawet totalnie (gdy dźwięk wydobywa się bezpośrednio z nich). W przebiegu muzycznym tej kompozycji wyróżnić można trzy części, mimo że grane są attacca, a także kadencje: otwierającą całość oraz pośrodku. Dramaturgia pierwszego ogniwa polega na nieustannych crescendi orkiestrowego tutti, na tle których rozwija się solowa partia. W następującym po tym uspokojeniu środkowego ustępu dają znać o sobie odcinki kształtowane aleatorycznie, podobnie jak w orkiestrowych interwencjach finału. Podczas koncertu ogłoszono wyniki IV Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego. Jego laureatem został Koreańczyk Jongsung Oh. A zatem wysłuchaliśmy jego nagrodzonej kompozycji pod wielce obiecującym tytułem Szału podnieconych satyrów. I rzeczywiście, to utrzymany w szybkich tempach, błyskotliwy fajerwerk orkiestrowy o olśniewającej kolorystyce instrumentacyjnej, świadczący o świetnym opanowaniu kompozytorskiego rzemiosła i dostarczający słuchaczowi znacznej satysfakcji sensualnej natury. W wolnych fragmentach pieści natomiast ucho wyszukanymi brzmieniami. Mógłby stanowić doskonałą ilustrację filmową. Stwarza także wykonawcom wiele okazji do popisu, z czego w pełni skorzystała Orkiestra Nowej Muzyki pod dyrekcją Szymona Bywalca. Od czasu objęcia festiwalu przez Marcela Chyrzyńskiego można w jego ramach dość często obcować z muzyką dalekowschodnią: koreańska i japońską. Toshio Hosokawa to uznany kompozytor, łączący w swojej twórczości europejską i rodzimą tradycje muzyczne. Niestety, wydawnictwo nie wyraziło zgody na udostępnienie wykonania jego uwertury Fragmenty z Medei poza premierową transmisją na żywo. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |