GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKrakowscy kompozytorzy nie dają za wygraną! – XXXIII Festiwal ich twóczości
Strona 2 z 4
Amerykański kompozytor Michael Gatonska w Ekotopii IV w znacznej mierze operuje materiałem muzycznym opartym na statycznych, pozbawionych barwy, matowych płaszczyznach dźwiękowych, z zaznaczającymi się drobnymi elementami performensu, kiedy skrzypaczki nadmuchują i wypuszczają błękitne baloniki, a na koniec wykorzystują pudła rezonansowe swych instrumentów na podobieństwo tych dętych.
https://www.youtube.com/watch?v=oE0OQeqLQFs
Koncert z 12 kwietnia stanowił rozległą panoramę dokonań krakowskiego środowiska kompozytorskiego na przestrzeni czterdziestu lat. Zestawiono ze sobą zarówno utwory odznaczające się znacznym radykalizmem pod względem języka muzycznego, jak i charakteryzujące się większą zachowawczością.
Lustro z 1971 Józefa Rychlika to właściwie sonorystyczna etiuda na głos z włączającym się od czasu do czasu fortepianem, którego rola jest w znacznej mierze drugoplanowa. Mamy w niej do czynienia z czystą wokalizą, a więc nie odwołującą się do tekstu słownego, wymagającą nie lada wirtuozerii (pojawiają się nawet koloratury z prawdziwego zdarzenia), choć jej materiał dźwiękowy znacznie odbiega od tradycyjnych wyobrażeń o śpiewie. Składają się nań oderwane intonacje, okrzyki, westchnienia, charczenie. Tytuł odnosi się do przebiegu, od połowy podążającego w odwrotnym kierunku. Aleksandra Zamojska wykazała się rozległą techniką artykulacyjną i wyobraźnią nie ustępującą pomysłowości kompozytora, przy czym spoza wydobywanych najdziwniejszych brzmień od czasu do czasu dawała znać o sobie autentyczna uroda wokalna głosu artystki. Trzy krótkie Madrygały na lato na sopran i trio smyczkowe Marka Stachowskiego odwołują się do ulubionych przez tego kompozytora efektów unisonowych z dyskretnymi pierwiastkami sonorystycznymi w warstwie instrumentalnej. Przeważają jednak łagodne brzmienia konsonansowe. Aleksandra Zamojska tym razem znalazła okazję do prowadzenia głosu szerokimi, płynnymi frazami. Kompozycje Marcela Chyrzyńskiego wyróżniają się wyszukaną aurą brzmieniową i wrażliwością na odcienie barwowe, a zarazem prostotą użytych środków. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |