opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

79 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Krakowscy kompozytorzy nie dają za wygraną! – XXXIII Festiwal ich twóczości

 

Zachowują przy tym spójność i czytelność formalnego ukształtowania. Nie inaczej jest w VII Refleksji na flet, klarnet, wiolonczelę i fortepian. Swego rodzaju solowe partie trzech pierwszych nieśpiesznie rozwijają swoje linie na tle obsesyjnego ostinata fortepianu, co przy całym rygoryzmie formalnym wytwarza atmosferę podszytą lekkim niepokojem. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=V5W32JPYeFo

 

Występy flecisty Łukasza Długosza, niezależnie od prezentowanego repertuaru, zawsze stanowią wydarzenie. 17 kwietnia pojawił się na estradzie Florianki w otoczeniu grającej na tym samym instrumencie żony Anny Kielar oraz pianisty Andrzeja Jungiewicza.

 

Krakowscy kompozytorzy 3

 

Z prawdziwą przyjemnością wysłuchałem Echa na dwa flety niezasłużenie pozostającej w cieniu wrocławskiej kompozytorki Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. To prawda, nie odwołuje się ona do spektakularnych środków, a mimo to jej muzyka odznacza się znaczną dozą oryginalności. W utworze tym dwa instrumenty wchodzą w różne relacje: dominacji, rywalizacji, wreszcie wzajemnego porozumienia. Autorka unika drapieżności, zastępując ją wyczuleniem na brzmieniową urodę. W Widnokręgach Wojciecha Widłaka, niczym w Pytaniu bez odpowiedzi Charles’a Ivesa na końcu trąbka, tak tutaj na początku flety rezonują ze strunami fortepianu, by wywołać aurę dźwiękową stanowiącą preludium do właściwej kompozycji, którą inicjuje punktualistyczna kadencja fortepianu. Staccatową artykulację podejmują flety, a dalszym rozwój w znacznej mierze oparty jest na technice imitacyjnej, której kulminację wyznaczają ich ostre, przenikliwe dźwięki. Utwór pochodzi sprzed trzech lat, a więc można uznać, że być może wyznacza jedną z dróg, którymi podąży w niedalekiej przyszłości nowa muzyka w Polsce?

 

https://www.youtube.com/watch?v=ZoZ3E-wcDQU

 

Na zamykającym koncercie w niedzielę 18 kwietnia z krakowskiej Florianki można było drogą online posłuchać utworów twórców reprezentujących różne pokolenia, zarówno polskich, jak i zagranicznych. Oniryczna z tytułu Dreamscape (Senny krajobraz) kompozycja Andrzeja Panufnika na wiolonczelę i fortepian posiada wyraziście zarysowany przebieg muzyczny z dramatycznymi kulminacjami i quasi-sonorystycznymi efektami, ale i kantylenowymi odcinkami pozwalającymi soliście Łukaszowi Frantowi dać upust lirycznej ekspresji.

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART