GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościCzekając na Covidove okno – „Pajace” Ruggiero Leoncavallo
Strona 1 z 4
W oczekiwaniu na zapowiedziane, częściowe zniesienie obostrzeń covidowych (w II 2021 roku) odwiedziłam stronę Opery Krakowskiej, gdzie znalazłam pełną optymizmu wiadomość: „Bilety dostępne wkrótce”. Zabijając czas, jakby złośliwie wolno płynący, przypomniałam sobie spektakl Pajace Ruggiero Leoncavallo. Opera była dostępna online na platformie PLAY Kraków w styczniu tego roku. Pajace (składające się z prologu i dwóch aktów) bywają zwykle wystawiane razem z Rycerskością wieśniaczą Pietra Mascagniego.
Opera Krakowska grała ten utwór razem z Gianni Schicchi Giacomo Pucciniego, ale na platformie można było zobaczyć jedynie Pajace. Po obejrzeniu spektaklu zastanawiałam się nad tym, co sprawia, że ta a nie inna aria staje się światowym przebojem, przebija się do masowej świadomości. Niewątpliwie Recitar! – Vesti la giubba jest egzemplifikacją stylu operowego zwanego weryzmem (temat ludowo-realistyczny).
Aria ta jest często wyjmowana z całego dzieła i śpiewana podczas koncertów, kiedy to wspaniali tenorzy popisują się przed zachwyconą widownią swoim głosem i emocjonalnymi interpretacjami. Pełna rozpaczy skarga zdradzonego Pajaca: Ridi, pagliaccio – Śmiej się, pajacu niemalże przekracza cienką granicę ekspresyjności i kiczu, ten gorzki śmiech … ale po kolei. Libretto opery opowiada zakończoną tragicznym finałem historię trupy aktorskiej, grającej spektakl komedii dell’arte. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |