opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

50 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Niegdysiejszego gwiazdozbioru blask

Nieustannie szukam sposobności, aby pochwalić i podziękować moim młodszym kolegom – dyrektorom polskich teatrów operowych – za ich inicjatywy, nieustającą aktywność i ciągle nowe koncepty w niełatwym, epidemicznym okresie. Dziś wyróżniam pomysł dyr. Dariusza Stachury, który w Teatrze Wielkim w Łodzi zainicjował cykl „Mistrzowie i ich uczniowie”.

 

Na pierwszy ogień zaprezentowano Delfinę Ambroziak i Tadeusza Kopackiego, filary łódzkiej sztuki operowej drugiej połowy XX wieku. Jak zawsze oboje w dobrej formie, pełni energii, nienagannej aparycji i satysfakcji ze swych sukcesów pedagogicznych. U Tadeusza – w szkoleniu tenorów, u Delfiny – w kształceniu głosów kobiecych, co w Łodzi zaczęto określać mianem Delfinarium.

 

Umożliwianie publiczności kontaktów z gwiazdami epok minionych ma swój głęboki sens. Przede wszystkim umacnia tradycję sceny operowej w mieście gdzie funkcjonuje teatr. Jest ona bowiem coraz bardziej zagrożona brakiem stałych kontraktów dla solistów, których wystawiono w ten sposób poza nawias zespołów operowych, aby rzekomo angażować gwiazdy do poszczególnych produkowanych spektakli. Wkrótce po premierach gwiazdy udają się szukać szczęścia gdzie indziej, a spektakle zamiast pozostawać w repertuarze co najmniej kilka sezonów, natychmiast spadają z afisza.

 

Brak wybitnych solistów na stałe związanych z poszczególnymi teatrami powoduje zanik patriotyzmu lokalnego, zespolenia publiczności ze swymi ulubieńcami, dumy z poziomu artystycznego uwieńczonego wspaniałymi kreacjami tu i teraz wykształconymi, wyeksponowanymi i zawsze chętnie oglądanymi artystami. Takimi byli i są w Łodzi duet Delfina i Tadeusz Kopaccy, prywatnie od pół wieku małżeństwo. Na wizji rozmawiał z nimi red. Leszek Bonar z łódzkiej Telewizji, tak samo kompetentny, przyjazny i ciągle młodzieńczo prezentujący się jak w czasach, gdy komentował operowe wydarzenia za mojej dyrekcji.

 

A jak wygląda to w innych polskich operowych miastach? Aby sięgnąć do gwiazd z niedalekiej przeszłości, wypada zaprosić na spotkania z publicznością – że wymienię śpiewaczki najbardziej lubiane – Barbarę Zagórzankę, Zdzisławę Donat, Barbarę Nieman i Bożenę Betley (Warszawa), Danutę Paziukównę, Agatę Młynarską, Urszulę Walczak (Wrocław), Krystynę Pakulską, Krystynę Kujawińską, Antoninę Kowtunow (Poznań), Jadwigę Romańską, Teresę Wessely (Kraków), Bożenę Porzyńską, Urszulę Borzdyńską (Gdańsk), Irenę Brodzińską, Barbarę Podczaską, Ewę Filipowicz (Szczecin), Katarzynę Rymarczyk, Barbarę Nitecką (Bydgoszcz). Na razie nie wymieniam tenorów, barytonów i basów… 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART