GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościCzekając na Covidove okno – „Pajace” Ruggiero Leoncavallo
Strona 3 z 4
Podobne skojarzenie narzuca się po wysłuchaniu niewątpliwie pięknej interpretacji Enrica Caruso – arii Nemorina z opery komicznej Napój miłosny Donizettiego. Nieco naiwny młody chłopiec, który wierzy w moc tajemnego napoju i marzy o jednej łzie ukochanej ale obojętnej Adiny. Wszyscy wiemy, że sprawa toczy się ku nieuchronnemu końcowi kiedy Adina przejrzy na oczy i odwzajemni uczucie. Caruso śpiewa pięknie ale tak, jakby wyrywał sobie serce z piersi lub stawał przed dylematem co najmniej z antycznej tragedii. Proszę wybaczyć przydługą dygresję, ale Caruso był jej wart.
Wracając do słynnej arii z Pajaców przypomnijmy jej słowa:
Recytować! Podczas delirium, Nie wiem już, co mówię, i co robię! A jednak jest to konieczne ... starać się! Bah! Czy jesteś człowiekiem? Jesteś klaun! Załóż swój kostium i puder na twarz. Panowie płacą i chcą się śmiać. A jeśli Harlequin ukradłby twoją Columbina, Śmiej się, klaunie, i wszyscy będą klaskać! Zmień swój strach i łzy w żart, Twój ból i szloch w uśmiechniętą buzię - Ach! Śmiej się, klaunie! nad twoją złamaną miłością! Śmiej się z żalu, że zatruwa swoje serce!
Na ogólnie dostępnych kanałach internetowych można znaleźć wiele interpretacji tej arii, kilka (nieobiektywnie!) wybranych przykładów: Enrico Caruso, Luciano Pavarotti, Piotr Beczała – fragment spektaklu z Wiednia (2016), poruszająca interpretacja, multimedialna scenografia, w tle trochę przerażające postacie uśmiechniętego klauna i maga, solista jakby przytłoczony, schowany pod kostiumem. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |