GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Samson i Dalila” Saint-Saënsa w Opéra du Rhin w Strasburgu
Strona 1 z 3
Trzyaktowa opera Camille’a Saint-Saënsa Samson i Dalila miała swoją prapremierę w 1877 roku w Weimarze, a w Strasburgu została wystawiona dopiero w roku 1900 i to wersji niemieckiej. Parę miesięcy po rozejmie w 1918 roku pojawiła się ponownie na tej scenie (znowu w wersji niemieckiej) w obecności osiemdziesięciotrzyletniego wówczas kompozytora. Od tamtej pory publiczność owego największego miasta w Alzacji oglądała wielokrotnie rzeczoną operę już w wersji francuskiej, a ostatni raz miało to miejsce siedemnaście lat temu.
Niezależnie zatem od wymagającej specjalnego reżimu sanitarnego sytuacji pandemicznej, nowa inscenizacja tej ważnej pozycji francuskiego repertuaru operowego przyciągnęła teraz uwagę melomanów i krytyki muzycznej. Ich ciekawość wzbudzało zresztą w równym stopniu samo dzieło o epickim rozmachu, co koncepcje sceniczne znanej z oryginalnych wizji reżyserki Marie-Eve Signeyrole.
Przypomnijmy, że oparte na XVI rozdziale Księgi Sędziów libretto Ferdinanda Lemaire’a jest opowieścią o odwiecznym zwycięstwie podstępu nad siłą. Biblijny Samson, czerpiący nadludzką siłę ze swych bujnych włosów, doprowadza do wyzwolenia cierpiących pod jarzmem Filistynów Izraelitów. Niebaczny na ostrzeżenia Starca bohater ulega jednak urokowi rozpalającej jego namiętność pięknej Dalili, która obcina Samsonowi podczas snu włosy i pozbawia go w ten sposób mocy, ponownie wpędzając Izraelitów w niewolę. Filistyni triumfują, a oślepiony i sponiewierany Samson po raz ostatni błaga Boga o przywrócenie mu utraconej potęgi.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |