GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPrapremiera baletu „Harnasie” w Pradze 11 maja 1935 roku
Strona 3 z 9
Przesłania o tęsknocie za czymś dalekim, nieosiągalnym, za czymś co zanika, czego już nie ma. To była główna idea praskich Harnasiów. Jej afirmacji posłużyła właśnie koncepcja suity ludowych scen i tańców „drzewiejszych”. Kilka zatem słów o „akcji” praskich Harnasiów, zbudowanych z obrazków ludowych, jakby „na szkle malowanych” (opis na podstawie zapisu wspomnianej już rozmowy J. Munclingera z K. Szymanowskim). Przez wysokie tatrzańskie polany wieśniacy gnają stada owiec. Rodzice nakazują córce, by okazała życzliwość synowi bogatego gospodarza. Ów młody góral porywa dziewczę do tańca. Z daleka słychać wystrzał oraz śpiew zbójnika. Przerażeni wieśniacy pierzchają. Na scenie pojawiają się zbójnicy, a na ich czele Harnaś, który robi na dziewczynie ogromne wrażenie. Przywódca porywa dziewczynę do tańca, po którym zbójnicy uchodzą w góry.
Odchodzą także górale. Rozczarowana dziewczyna zostaje sama. Poprzez łącznik muzyczny (w timpani – kotły, w tym momencie ruszała obrotówka) akcja przenosi się do karczmy. Druhny i niewiasty wprowadzają pannę młodą. Odbywa się obrzęd oczepin. Zjawia się narzeczony ze śpiewającymi Siuhajami. Rozpoczyna się zabawa, którą przerywa strzał. Zbójnicy wyłamują drzwi, rozdzielają weselników i porywają dziewczęta do tańca. Panna młoda wpada w objęcia Harnasia. Po pewnym czasie wieśniacy próbują rozdzielić tańczące pary. Wywołuje to nową bójkę, zakończoną rozbiciem lampy. Zapada ciemność, a po chwili (znów obrotówka) widać już tylko ruiny karczmy. Z oddali słychać miłosną pieśń tenora. Na progu siedzi Sabała i gra na skrzypcach. W tym momencie pojawia się melodia pieśni kończącej spektakl. Ale jest to już pieśń innego tenora. Tak. Otóż w prapremierze praskiej początkowy tekst dziewiątej, ostatniej części Harnasiów zaczynał się od słów:
Powijdzze mi, powijdz (Šeptej mi ma mila) do uska prawego... (do ouška pravego...)
- śpiewał p. Chorovic. Wykonał on trzy zwrotki i partia jego trwała do nr 98 partytury. Kończyła się słowami: kiejbyś ty tak do mnie, (ještli mne maš rada,) jako jo do Ciebie (tak jak rad mam tebe.) |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |