opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




6 maj 2024       


Wydarzenia

  • Turandot 674-109.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

27 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Prapremiera baletu „Harnasie” w Pradze 11 maja 1935 roku

Przesłania o tęsknocie za czymś dalekim, nieosiągalnym, za czymś co zanika, czego już nie ma. To była główna idea praskich Harnasiów. Jej afirmacji posłużyła właśnie koncepcja suity ludowych scen i tańców „drzewiejszych”. Kilka zatem słów o „akcji” praskich Harnasiów, zbudowanych z obrazków ludowych, jakby na szkle malowanych” (opis na podstawie zapisu wspomnianej już rozmowy J. Munclingera z K. Szymanowskim). Przez wysokie tatrzańskie polany wieśniacy gnają stada owiec. Rodzice nakazują córce, by okazała życzliwość synowi bogatego gospodarza. Ów młody góral porywa dziewczę do tańca. Z daleka słychać wystrzał oraz śpiew zbójnika. Przerażeni wieśniacy pierzchają. Na scenie pojawiają się zbójnicy, a na ich czele Harnaś, który robi na dziewczynie ogromne wrażenie. Przywódca porywa dziewczynę do tańca, po którym zbójnicy uchodzą w góry.

 

Harnasie,Chorovica

 

Odchodzą także górale. Rozczarowana dziewczyna zostaje sama. Poprzez łącznik muzyczny (w timpani – kotły, w tym momencie ruszała obrotówka) akcja przenosi się do karczmy. Druhny i niewiasty wprowadzają pannę młodą. Odbywa się obrzęd oczepin. Zjawia się narzeczony ze śpiewającymi Siuhajami. Rozpoczyna się zabawa, którą przerywa strzał. Zbójnicy wyłamują drzwi, rozdzielają weselników i porywają dziewczęta do tańca. Panna młoda wpada w objęcia Harnasia. Po pewnym czasie wieśniacy próbują rozdzielić tańczące pary. Wywołuje to nową bójkę, zakończoną rozbiciem lampy. Zapada ciemność, a po chwili (znów obrotówka) widać już tylko ruiny karczmy. Z oddali słychać miłosną pieśń tenora. Na progu siedzi Sabała i gra na skrzypcach. W tym momencie pojawia się melodia pieśni kończącej spektakl. Ale jest to już pieśń innego tenora. Tak. Otóż w prapremierze praskiej początkowy tekst dziewiątej, ostatniej części Harnasiów zaczynał się od słów:

 

Powijdzze mi, powijdz (Šeptej mi ma mila)

do uska prawego... (do ouška pravego...)

 

- śpiewał p. Chorovic. Wykonał on trzy zwrotki i partia jego trwała do nr 98 partytury. Kończyła się słowami: 

kiejbyś ty tak do mnie, (ještli mne maš rada,)

jako jo do Ciebie (tak jak rad mam tebe.)


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART