GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościZałóż spodnie panienko
Strona 10 z 12
Ponadto w Wilhelmie Tellu, sopranem śpiewa Jemmy, syn Tella, a w Matilde di Shabran mezzosopranem Edoardo. Pozostając przy Rossinim wypada wspomnieć o tytułowym Sigismondo (partia przeznaczona na alt) oraz mezzosopranowej partii pazia Isolier w Hrabim Ory. Sigismondo to jedyna opera o polskiej tematyce w twórczości Rossiniego, tyle tylko, że niewiele mająca wspólnego z historyczną rzeczywistością.
Georg Friedrich Händel jest też autorem opery Amadigi di Gaula,w której partia tytułowego rycerza Amadysa jest kolejną rolą spodenkową rozpisaną na głos altowy. W polskiej premierze tego dzieła na Scenie Kameralnej Teatru Wielkiego w Warszawie, w lutym 1983 roku, wystąpiła w tej roli Jadwiga Rappé. Porywając się na podsumowanie, w tym względzie, twórczości Mozarta, Händla oraz Rossiniego należy stwierdzić, że ci trzej twórcy na wiele lat ustalili wzorce wspomnianych spodenkowych partii. Ich poprzednikiem był Domenico Scarlatti, który w swojej rzadko dzisiaj grywanej Tetydzie na Skyros umieścił aż trzy tego typu postacie; Achilles, syn Tetydy i Ulisses śpiewają sopranami, król Likomedes altem. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |