GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościZałóż spodnie panienko
Strona 11 z 12
Vincenzo Bellini i Gaetano Donizetti, dwaj giganci włoskiego bel canta, równie chętnie ubierali panie w spodnie. Jedną z największych ról tego typu odnajdujemy w dziele Belliniego, myślę tu o kochanku wszech czasów Romeo Montecchim z Verony, który w operze I Capuleti e i Montecchi śpiewa nie tenorem czy barytonem lecz wdzięcznym mezzosopranem. Na weneckiej prapremierze śpiewała tę rolę Giuditta Grisi, później sławę doskonałych wykonawczyń tej partii zyskały m.in. Wilhelmina Schröder-Devrient, Elisa Orlandi oraz Paulina Dyka.
Na naszych scenach partie kochanków z Verony w dziele Belliniego kreowały z powodzeniem, w Teatrze Wielkim w Warszawie Zdzisława Donat (Julia) i Maria Olkisz (Romeo), w Operze Krakowskiej Anna Karasińska (Julia) i Bożena Zawiślak-Dolny (Romeo). Antonio Vivaldi, zwany również „rudym księdzem” w swoich operach również w znacznym stopniu opierał się na rolach panów w kobiecym wydaniu. Manilio, konsul w Tito śpiewa sopranem, podobnie jak tytułowy Farnace, Altem śpiewa Orlando w Orlandzie szalonym, a Gualtiero w Griseldzie. W twórczości Vivalddiego są też dzieła, w których mamy nie jedną ale dwie, a czasami nawet trzy męskie role śpiewane przez panie. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |