GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPolscy śpiewacy w Teatro della’Opera w Rzymie
Strona 1 z 11
Nie był niczym nadzwyczajnym fakt, że większość dużych miast włoskich miało nie jedną ale dwie, trzy, a nawet cztery sceny operowe. Przyzwyczailiśmy się kojarzyć Mediolan z Teatro alla Scala, gdy tymczasem funkcjonowały w tym mieście jeszcze: Teatro dal Verme, Teatro Carcano, Teatro Lirico, Teatro Nuovo. W Wenecji obok Teatro La Fenice działały Teatro Malibran, Teatro Sant’Angelo, Teatro San Benedetto. Podobnie było w Neapolu, Parmie, Florencji, Turynie i Rzymie.
W tym ostatnim mieście tego typu teatrów było najwięcej. Budowane, przebudowywane i rozbudowywane, bywały też nieoczekiwanie zamykane, a nawet burzone z rozkazu urzędującego papieża, jeśli ten upatrywał w nich zagrożenia dla dusz rzymian. Wiele z nich bezpowrotnie spłonęło.
Pierwszymi publicznymi teatrami operowymi w wiecznym mieście były, Teatro Capranica oraz Teatro d’Alibert przemianowany w 1726 roku na Teatro delle Dame. Kolejne rzymskie sceny operowe to Teatro Argentino, Teatro Apollo (miejsce prapremier Trubadura, Dwóch Foscari i Balu maskowego Verdiego), Teatro della Valle (miejsce prapremiery Kopciuszka Rossiniego) oraz Teatro Nazionale (miejsce debiutu Ady Sari w 1909 roku). Jednak najważniejszym z nich okazał się Teatro della’Opera di Roma, otwarty 27 listopada 1880 roku premierą Semiramidy Rossiniego, jako Teatro Costanzi, (gdzie 4 stycznia 1900 roku miała swoją prapremierę Tosca Pucciniego), którego nazwę na Teatro Royal della’Opera zmieniono w 1926 roku. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |