GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystkie opery Ryszarda Wagnera (10)
Strona 10 z 12
Podobnie jest z motywem pokracznego karła Alberyka, który dominuje w Złocie, później odnajdujemy go jeszcze w Zygfrydzie i Zmierzchu bogów.Z motywem miecza Notung stykamy się po raz pierwszy w zakończeniu Złota Renu (to już zapowiedź walki Zygmunda i Zygfryda o odzyskanie złota) by z całą wyrazistością rozpoznać go w finale I aktu Walkirii i kolejnych dwóch częściach, szczególnie pięknie i wyraziście brzmi w pierwszym akcie Zygfryda.
Pojawiający się w muzyce motyw Alberyka jest zawsze zapowiedzią zbrodniczych podstępów i knowań. Motyw rogu Zygfryda i jego samego odnajdujemy w dwóch ostatnich częściach Pierścienia. Ilekroć w akcji pojawia się Wotan ze swoją nieodłączną włócznią, zawsze towarzyszy mu odpowiedni motyw. Fricka ma swój motyw w Złociei Walkirii.
Z motywem Frei, bogini młodości, spotykamy się tylko w Złocie, ale Brunhildy aż w trzech kolejnych częściach, poza pierwszą. Z użytego w pierwszej części tetralogii motywu olbrzymów, w Zygfrydzie towarzyszy on już tylko Fafnerowi. Motyw Erdy, bogini ziemi, pojawia się w Złocie Renu i Zygfrydzie. Z kolei motyw pierścienia przewija się niemal przez całą tetralogię, podobnie jak bardzo ważny i kształtujący wiele sytuacji motyw miłości. Do tego należy jeszcze wspomnieć o motywie ognia, który towarzyszy Logemu w Złocie i Walkirii oraz Zygfrydzie i motywie Walhalli, który w Złocie Renu najpierw splata się z motywem olbrzymów, a w finale z motywem tęczy. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |