GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystkie opery Ryszarda Wagnera (10)
Strona 4 z 12
Córy Renu
Welgunda (sopran), Flosshilde (alt), Woglinda (sopran) – trzy rusałki wodne strzegące złota spoczywającego na dnie Renu. Ich przejmująca skarga będzie towarzyszyć bohaterom Pierścienia w finale Złota Renu i Zmierzchu bogów.
Arie, duety i sceny o których warto wiedzieć
1. Uwertura – 136 taktów muzycznego wstępu, opartego tylko na bogatych figuracjach akordu Es-dur, obrazujących toczące się nieprzerwanie migotliwe fale Renu. 2. Scena w głębinach Nibelheimu, w której Wotan i Loge odbierają podstępem ukradzione Córom Renu złoto. W muzyce tej sceny dominuje rytm młotów (gra go za sceną 18 kowadeł). 3. Weiche Wotan, weiche (Ustąp Wotanie ustąp) – monolog Erdy ostrzegający Wotana przed posiadaniem przeklętego złota.
Pierwszy szkic Złota Renu pierwotnie zatytułowany Kradzież złota Renu powstał w październiku 1851 roku i składał się z trzech aktów. Jednak kilka miesięcy później – marzec 1852 roku, Wagner pisze szczegółowy szkic libretta rozbudowany do czterech obrazów określając go już mianem Vorspielu. Rozpoczęcie komponowania Złota Renu (listopad 1853) jest zarazem początkiem pracy na całym Pierścieniem. Jednak po 26 września 1854 roku po ukończeniu partytury Złota, która przeleży w szufladzie blisko piętnaście lat, zaprzestaje pracy nad Pierścieniem. Wróci do niej dopiero w 1864 roku. Prapremiera Złota Renu, na życzenie króla Ludwika II, z okazji jego dwudziestych czwartych urodzin miała miejsce 22 września 1868 roku w Monachium, bez udziału Wagnera, który był jej przeciwny. Jego marzeniem była premiera pełnego cyklu w specjalnie do tego celu zbudowanym teatrze, co ziści się w Bayreuth, gdzie w sierpniu 1876 roku odbędzie się premiera pełnej wersji Der Ring des Nibelungen. Był to jedyny moment, w którym kompozytor mógł obejrzeć swoje dzieło w pełnym wymiarze na scenie. Potężny deficyt jakim zakończył się pierwszy festiwal zmusił Wagnera do zamknięcia Festspielhausu na sześć lat do prapremiery Parsifala. Pół roku po pierwszej prezentacji tego dzieła Wagner 13 lutego 1883 roku nagle umiera. Drugi raz Ring wystawiono na scenie Festspielhausu dopiero po dwudziestu latach w 1896 roku, zaprezentowano wówczas pięć cykli. W zamierzeniach kompozytora, składające się z czterech scen Złoto Renu miało być wstępem do trylogii wystawianej w ciągu trzech kolejnych wieczorów. Należało je grać po południu, bez żadnych przerw, przed wieczornym przedstawieniem Walkirii. Dzisiaj to życzenie kompozytora nie jest już zupełnie respektowane, a grany w całości Pierścień wypełnia cztery kolejne wieczory. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |