GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystkie opery Ryszarda Wagnera (10)
Strona 12 z 12
W jego 60 taktach aż 24 razy powtarza Wagner motyw kuźni Nibelunga (rytm młotów) co ma obrazować ciężką i monotonną pracę jaką się tutaj wykonuje. To w te rejony, by odzyskać złoto, zapuszczają się Wotan i Loge. Tę scenę charakteryzuje wyjątkowo dynamiczna muzyka, ale też tutaj kłębią się największe emocje: chciwość Alberyka, przebiegłość Logego, żądza władzy Wotana.
Ukoronowaniem tych burzliwych emocji jest przekleństwo jakie rzuca Alberyk na odebrane mu przez Wotana złoto, hełm i pierścień. Obejmie ono wszystkich, którzy go do tego momentu dotkną. To właśnie tutaj najpiękniej rozkwita motywy Nibelungów i ich zniewolenia, oraz motyw czarodziejskiego hełmu. Wreszcie obraz ostatni, powrót do ziemskich przestrzeni. Wotan traci nie tylko złoto, ale również pierścień i czarodziejski hełm.
Zabierają je olbrzymi Fafner i Fascolt jako okup za uwolnienie Frei. Znikają też z panteonu bogów Frosch i Donner, jedynie Loge pojawi się w finale Walkirii by otoczyć morzem płomieni uśpioną Brunhildę. Starcie, o złoto i pierścień, trzech światów: bogów, Nibelunga, olbrzymów prowadzi, zgodnie z przekleństwem Alberyka, do pierwszego morderstwa. W finale, tryumfalna muzyka towarzysząca marszowi bogów wstępujących do Walhalli, tylko na chwilę niweluje ostre konflikty. Na chwilę, bo w muzyce pojawia się motyw miecza, jako strategii Wotana, co jest już zapowiedzią kolejnych tragedii jakie wydarzą się w Walkirii. Opadająca kurtyna okrywa żałosną skargę Cór Renu, które zostały pozbawione swojego skarbu. Adam Czopek |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |