GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystkie opery Ryszarda Wagnera (10)
Strona 9 z 12
Jednocześnie rozpoczyna się również wielkie muzyczne misterium zachwycające niezmiernym bogactwem malarsko – symfonicznych wzruszeń. Muzyka, mimo gęstości instrumentacji i rozbudowanego składu orkiestry, brzmi niezwykle przejrzyście i naturalnie, a zarazem subtelnie. Wagner po raz kolejny udowadnia, że jest mistrzem kreowania muzyką akcji dramatycznej. To ona wyznacza jej sens będąc zarazem nosicielem wartości.
Jednym słowem: bez muzyki nie ma dramatu. Wiele wykutych tutaj i powiązanych ze sobą muzycznych motywów przewodnich symbolizujących zarówno konkretne postaci jak i rzeczy martwe, uczucia i nastroje, towarzyszyć będzie akcji pozostałych części tetralogii. To one, w miarę rozwoju akcji scenicznej, w przeróżnych figuracjach odwołując się do przeszłości i przyszłości, tworzą i kształtują psychologiczną charakterystykę postaci oraz dramaturgię każdego obrazu okazując się zarazem „słownikiem zdarzeń i symbolem związków fabuły”.
Prześledźmy kilka z tych najważniejszych budujących oś dramaturgiczną Złota Renu będących zarazem zapowiedzią ich pojawienia się w kolejnych częściach Pierścienia. Motyw Renu, jego skarbu i pilnujących go strażniczek pojawia się zaraz na początku i scenie końcowej Złota Renu, a wraca na końcu całej tetralogii – III akcie Zmierzchu bogów. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |