GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystkie opery Ryszarda Wagnera (8)
Strona 6 z 19
Nie bez znaczenia w powstaniu Tristana był wpływ przesyconej pesymizmem filozofii Artura Schopenhauera mówiącej, że – ...ideału szczęścia nie da się osiągnąć w życiu, które jest tylko oczekiwaniem na śmierć. To dlatego w tym dramacie tak mało jest akcji, mówi się nawet że jest on wyjątkowo statyczny, bo Wagner oparł całe dzieło na wewnętrznych doznaniach dwojga głównych bohaterów sprowadzających się właśnie do oczekiwania nie szczęścia lecz ... śmierci!
Najtrafniej ujął to Lichtenberger pisząc o miłosnej śmierci Izoldy:...jest to istotne zakończenie filozoficzne całego dramatu. Mówi nam ono o nadnaturalnej piękności zupełnego wyrzeczenia się, o niewypowiedzianym spokoju duszy, która wyzwoliła się z pragnień i unosi się w pełnej wolności nad ziemską niedolą. Sam Wagner napisał o tym momencie – Co los rozdzielił, ożywa teraz, wyzwolone w śmierci: wrota do połączenia są otwarte; umierająca nad zwłokami Tristana widzi Izolda najszczęśliwsze zaspokojenie gorącej tęsknoty w połączeniu się na zawsze w niezmierzonych przestrzeniach – bez przeszkód, bez więzów. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |