GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystkie opery Ryszarda Wagnera (8)
Strona 5 z 19
Zresztą potwierdza tę teorię drugi list napisany do Franza Liszta cztery lata wcześniej, jesienią 1854 roku, a więc już dwa lata po poznaniu Matyldy Wesendonck i jej męża Ottona – Ponieważ nigdy w życiu nie zaznałem szczęścia miłości, chcę temu najpiękniejszemu ze wszystkich marzeń wznieść jeszcze pomnik, w którym od początku do końca ma się ta miłość nasycić: mam w głowie „Tristana i Izoldę”, najprostszą, ale najprawdziwszą koncepcję muzyczną; czarną flagą, która na końcu jej powiewa, chcę się potem okryć i umrzeć.
Skąd Wagner wziął ten temat? Jeszcze podczas pobytu w Dreźnie poznał, oparty na staroceltyckiej legendzie, średniowieczny poemat Tristan i Izolda napisany przez Gotfryda ze Strassburga opowiadający o zakazanej miłości siostrzeńca króla Kornwalii do irlandzkiej księżniczki. Można więc z dużym prawdopodobieństwem powiedzieć, że wielka niespełniona miłość Ryszarda Wagnera i Matyldy Wesendonck stała się jedynie językiem spustowym, który uruchomił wyobraźnię kompozytora by to wielkie uczucie utrwalić w poezji i muzyce. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |