GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystkie opery Ryszarda Wagnera (8)
Strona 17 z 19
Każda z nich nasycała partię Izoldy ogromnym bogactwem wszelkich odcieni dramatyzmu i subtelnej ekspresji, by w Libestod uzyskać wręcz nierealne brzmienie. Do ich osiągnięć usiłowały nawiązać Astrid Varnay, Johanna Meier, Catarina Ligendza, Gabriele Schnaut, Jane Eanglen. Oczywiście nie zabrakło na tej liście polskich śpiewaczek, by wymienić Helenę Zboińską-Ruszkowską, która partię Izoldy śpiewała na wielu europejskich scenach. Jedyną polską śpiewaczką, jaka po II wojnie światowej oprócz Antoniny Kaweckiej wykonywała partię Izoldy była Hanna Lisowska, która 1988 roku zaśpiewała ją w Lipsku.
Warto też przypomnieć i zapamiętać, że raz jeden w scenicznej historii Tristana i Izoldy zdarzyło się by jednej Izoldzie (Birgit Nilsson) partnerowało podczas jednego przedstawienia aż trzech Tristanów (w pierwszym akcie Ramon Vinay, w drugim Karl Liebl, w trzecim Albert da Costa). Gdzie i dlaczego do tego doszło? Wydarzyło się to w 1959 roku w nowojorskiej Metropolitan, kiedy nagle zachorowali wszyscy trzej tenorzy śpiewający na zmianę partię Tristana. By nie odwoływać przestawienia, na które oczywiście wyprzedano z góry wszystkie bilety, dyrektor Rudolf Bing uprosił każdego z nich by wystąpili chociaż w jednym akcie. Zgodzili się! Po przedstawieniu Bing z ulgą oświadczył – Całe szczęście, że „Tristan” ma tylko trzy akty!
Nagrania warte bliższego poznania
Pierwszego nagrania Tristana i Izoldy dokonano w Bayreuth w 1928 roku pod dyrekcją Karla Elmendorfa, z udziałem Nany Larsen-Todsen i Gunnara Graaruden. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |