GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystkie opery Ryszarda Wagnera (8)
Strona 12 z 19
Również trudności z opanowaniem pamięciowym swoich partii mieli śpiewacy Opery Wiedeńskiej, która zamierzała wystawić ten dramat na swojej scenie. Niestety, po przeprowadzeniu ponad sześćdziesięciu prób, na przełomie lat 1862-1863, dyrekcja teatru zrezygnowała z wystawienia dzieła. „Tristan” jest niemożliwy do wystawienia i do sprzedania. – usłyszał kompozytor od intendenta Opery. To były dla Wagnera pierwsze sygnały, że w tej partyturze wykroczył daleko poza swoje czasy.
Pierwsze wykonanie fragmentu partytury – II akt, odbyło się na początku maja 1860 roku w paryskim salonie Pauliny Viardot. Wykonawcami byli gospodyni salonu i kompozytor. Jedynymi świadkami tego wydarzenia byli Maria Kalergis i Hector Berlioz. Akompaniował na fortepianie sprowadzony specjalnie na tę okazję z Londynu Carl Klindworth. Maria Kalergis nie była zachwycona tym co usłyszała.
Po kilku dniach w liście do córki napisała – „Tristan” jest po prostu niewykonalny, jest to abstrakcja interesująca do przestudiowania zawierająca piękno, z którego można by wydobyć zdrową myśl, lecz jako dzieło dramatyczne będzie odrzucone przez wszystkich widzów całego świata. Po latach Kalergis nieco złagodziła swój sąd, dwa lata przed śmiercią napisała – nie wiem czy dobrze jest słuchać „Tristana”. Jedna on nas z największymi cierpieniami, jakimi są miłość i śmierć, ale bynajmniej nie jedna z życiem. Jak widać początki drogi Tristana do łatwych nie należały, nie byli nowym dziełem zainteresowani ani Paryż, ani Wiedeń, ani żaden z niemieckich teatrów. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |