GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystkie opery Ryszarda Wagnera (5)
Strona 13 z 16
Uwertura łączy się bezpośrednio z pełną miłosnej gorączki oraz efektownych brzmień kolorystycznych i dynamiki muzyką bachanalii. Jej pierwszy układ choreograficzny stworzył legendarny Marius Pepita. Scena w grocie Wenus daje nam możliwość podziwiania trzech dwuczęściowych pieśni Tannhäusera splatających się z dramatycznym recytatywem bogini Wenus.
Tutaj już dowodzi Wagner dalszego rozwoju własnego stylu i oblicza, najpełniej w scenie między Tannhäuserem a boginią Wenus. Najpierw z determinacją intonuje Tannhäuser płomienną pieśń sławiącą cielesną miłość: „Niech czarów zdroje co z łask twoich płyną pieśni me złocą jako gwiazdy noc”, po chwili jednak prosi boginię o pozwolenia odejścia do świata zwykłych ludzi. To samo powtarza jeszcze dwa razy. Każda z pieśni jest transponowana o pół tonu w górę co zapewnia jej podniesienie stopnia żarliwości emocjonalnej każdego następnego fragmentu.
Dzięki temu mamy do czynienia z wyjątkowo pięknym efektem muzycznym. Ponieważ w rozważaniach teoretycznych dotyczących muzyki tego dzieła należałoby też zająć się analizą porównawczą każdej z wersji, co znacznie przekroczyłoby ramy tego monograficznego szkicu, spróbuję zająć się bliżej jedynie tymi najbardziej znanymi ariami i scenami. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |