opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

74 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Muzyczne katedry Krzysztofa Pendereckiego (1)

Przykładem eksploracji nieoczekiwanych możliwości brzmieniowych instrumentów smyczkowych były dwa pierwsze kwartety, a w odniesieniu do orkiestry takimi przeglądami były dwie kompozycje o tytule De natura sonoris II. Do ulubionych efektów artykulacyjnych tego kompozytora należy przeciąganie smyczkiem po perkusyjnych idiofonach (instrumentach o nieokreślonej wysokości): talerzy czy tam-tamu. Penderecki wzbogacił też brzmienie orkiestry o takie nietypowe instrumenty jak maszyna do pisania we Fluorescencjach, syrena alarmowa w Dies irae, oratorium powstałym z okazji pomnika w Oświęcimiu-Brzezince, piła mechaniczna w De natura honoris II, a ręczna w Królu Ubuegzotyczne muszle zastąpione okarynami (Canticum canticorum Salomonisczy zgoła przez siebie wymyślone jak tubafony (rury z PCV uderzane za pomocą rakietek pingpongowych) w Scherzu z VII Symfonii „Siedmiu bram Jerozolimy” czy w wizji zmartwychwstania Jezusa w Credo 

 

Katedra 5 Salzburg

 

Początkowo w utworach kantatowych (Dies irae czy Kosmogonii) starannie dobierany tekst stanowił jedynie materiał wyjściowy wyłącznie brzmieniowej natury, albowiem, wskutek dokonywanych na nim zabiegów, w odbiorze publiczności zacierała się jego czytelność semantyczna, w czym dopatrzyć się można awangardowego odpowiednika metod kompozytorskich właściwych dla renesansowej polifonii spod znaku prima prattica lub stile antico. Podsumowaniem doświadczeń na tym polu stały się: orkiestrowa I Symfonia oraz wokalno-instrumentalna Kosmogonia, skomponowana na ćwierćwiecze Organizacji Narodów Zjednoczonych i odznaczająca się zarówno dyscypliną czasową, jak i formalną, a którą zamyka oryginalne rozwiązanie, przybierające postać dyszącego chóru. Coraz częściej jednak, zarówno w orkiestrowej Polimorfii, jak i w Pasji czy w Raju utraconym, efektem wieńczącym utwory stają się czyste akordy durowe. We wczesnym okresie Krzysztof Penderecki tworzył oryginalne plastycznie partytury, w których posługiwał się zapisem graficznym. W latach siedemdziesiątych, kiedy coraz częściej  sam zaczął sięgać po batutę, najwyraźniej pod wpływem doświadczeń dyrygenckich przewagę w jego kompozycjach zyskuje tradycyjna notacja muzyczna. Stając się świetnym interpretatorem muzyki Dmitrija Szostakowicza (wykonania VI Symfonii z nieistniejącą już Orkiestrą Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie), a także Jeana Sibeliusa (II Symfonia), również w swojej twórczości zaczął nawiązywać do tradycji wielkiej symfoniki neoromantycznej: Brucknera, Mahlera i wspomnianego Szostakowicza. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART