opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




23 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Turandot 23-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

46 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Muzyczne katedry Krzysztofa Pendereckiego (1)

Krzysztof Penderecki poniekąd wskrzesił ten gatunek, który szczególnie chętnie uprawiany był w dobie baroku, a wygasł z początkiem romantyzmu. Zarazem jednak wypełnił go substancją brzmieniową właściwą dla awangardy szkoły darmstadzkiej (od miasta, w którym odbywały się kursy nowej muzyki), a uzyskiwaną za sprawą rozszerzonej, w tym niewerbalnej artykulacji w partii chóralnej (okrzyki, szepty, pohukiwanie, syczenie) czy prowadzenia głosu solowego na podobieństwo dźwięku generowanego elektronicznie (w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia zrealizował wcześniej Psalmus), co znajduje odzwierciedlenie w arii sopranowej Domine, quis habitabit.

 

Katedra 2 Munster

 

Podobnie jest w Złożeniu do grobu, pierwszej części Jutrzni, w którym dominują brzmienia klasterowe w odniesieniu do chóru, a operowanie rozległym ambitusem (częścią skali w obrębie której porusza się głos) w przypadku śpiewu solistów.

 

Katedra 1 Altenberg

 

Poza tym kompozytor operuje efektem przestrzennym, rozstawiając podzielony chór naprzeciw siebie. Zmartwychwstaniu z kolei spośród magmy dźwiękowej, współtworzonej przez efekty szmerowe (szepty, skandowania, gwizdy, odgłos kołatek), wyłaniają się już bardziej konsonansowe brzmienia, odwołujące się do rosyjskiej muzyki cerkiewnej. Po latach kompozytor jeszcze raz nawiąże do niej w Pieśni cherubinów do tekstu w języku staro-cerkiewno-słowiańskim oraz w Hymnie do św. Daniłły, skomponowanym z okazji osiemsetpięćdziesięciolecia Moskwy. Magnificacie natomiast charakterystyczne dla okresu sonorystycznego rozległe glissanda sąsiadują z trójtematyczną fugą, zakończoną brawurowym stretto (przyśpieszenie wchodzenia kolejnych głosów), świadczącym o mistrzowskim opanowaniu sztuki kontrapunktu.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART