GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMuzyczne katedry Krzysztofa Pendereckiego (1)
Strona 3 z 7
Podobno wizg kół archaicznego wagonu linii nr 21 na rozjeździe przy skręcie z ulicy Długiej w Basztową, kiedy z powodu trudności mieszkaniowych Krzysztof Penderecki znaczną część dnia spędzał i komponował w kawiarni Jama Michalika, zainspirować miał efekty brzmieniowe w utworze 8’37’’, przeznaczonym na smyczki, ale wywołującym niezwykłe wrażenie akustyczne dzięki niekonwencjonalnym sposobom wydobywania dźwięku jak gra pod podstawkiem, uderzanie smyczkami o pulpity czy dłońmi o pudło rezonansowe (podobno filharmonicy sztokholmscy mieli odmówić gry ze względu na troskę o swoje cenne instrumenty).
Po prawykonaniu ponoć Jan Krenz zasugerował, by opatrzyć utwór tytułem bardziej przemawiającym do wyobraźni słuchaczy niż czysto techniczne określenie czasu jego trwania, a efekty sonorystyczne, mogące się kojarzyć między innymi z odgłosem syren, prawdopodobnie sprawiły, że zyskał on programowe miano Trenu pamięci ofiar Hiroszimy. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |