GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościHistoria stworzenia według Miltona i Pendereckiego (3)
Strona 1 z 12
Druga opera Krzysztofa Pendereckiego stanowi do pewnego stopnia syntezę jego muzyki sakralnej oraz scenicznej. Znajduje to wyraz już w samym określeniu gatunkowym – sacra rappresentazione – a więc dzieła teatralnego o treści religijnej, zrodzonego w piętnastowiecznej Florencji, a łączącego cechy oratorium z akcją sceniczną (jednym z pierwowzorów była Rappresentazione di anima et di corpo Emilia de Cavalieriego).
Wykonawcami tych utworów byli wyłącznie młodzi mężczyźni, a imienne autorstwo obejmowało z początku wyłącznie teksty (m.in. Wawrzyńca Medyceusza), podczas gdy motywy muzyczne czerpano z laud i madrygałów. Penderecki nie był pierwszym, który sięgnął do tego gatunku w wieku dwudziestym. Poprzedził go Ildebrando Pizzetti i jego Sacra rappresentazione d’Abramo ed Isaaco do tekstu o tym samym tytule Feo Belcariego z tamtych czasów, opracowanego przez Onorato Castellaniego. Utwór ten wystawiono w Perugii 2 października 1937 roku. Z kolei 30 października 1950 roku w rzymskim Eliseo odbyła się prapremiera Hioba Luigiego Dallapiccoli. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |