opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




17 maj 2022       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

14 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Samson i Dalila” Saint-Saënsa w Opéra national de Paris

Trzyaktowa opera Samson i Dalila Camille’a Saint-Saënsa, powstała do libretta Ferdinanda Lemaire’a i wykreowana w weimarskim Hoftheater w 1877 roku, stanowi ważną pozycję we francuskim repertuarze sztuki lirycznej. Dlatego doprawdy trudno uwierzyć, że jej ostatnia paryska realizacja w Opéra-Bastille sięga aż do 1991 roku, kiedy to od pulpitu dyrygenckiego prowadził ją Myung-Whun Chung, a w głównych rolach wystąpili Wladimir Atlantow i Marjana Lipovšek.

Samson i Dalila,Paryz 1

Od tamtej pory melomani mogli co najwyżej wybrać się przed siedmiu laty do belgijskiej Antwerpii, gdzie nad dziełem tym pochylił się palestyńsko-izraelski duet reżyserów, co przyjęło wówczas nie tylko artystyczny, ale również i polityczny wymiar. Nic zatem dziwnego, że anonsowana wreszcie po dwudziestu pięciu latach nieobecności nowa produkcja rzeczonej opery na scenie Opery Paryskiej wzbudziła tak duże zainteresowanie, które jednak zostało skutecznie ostudzone ze względu na nietrafioną inscenizację włoskiego reżysera Damiano Michieletto. A przecież dwa lata temu zachwycił on tutejszych widzów pełną polotu i przedniego humoru realizacją Cyrulika sewilskiego Rossiniego. Tym razem zabrakło mu wszakże sensownego pomysłu na stworzenie interesującej i spójnej wizji. Zanim jednak omówię  tę niefortunną pracę nad dziełem Saint-Saënsa, warto się jeszcze najpierw pochylić nad jego genezą. Otóż libretto Samsona i Dalili inspiruje się szesnastym rozdziałem pochodzącej z Biblii hebrajskiej „Księgi Sędziów”, wykorzystując z niego jedynie niektóre najważniejsze epizody, do których należą: zwycięstwo Samsona, zdrada Dalili i wreszcie śmierć głównego protagonisty.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART