opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




24 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

53 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Samson i Dalila” Saint-Saënsa w Opéra national de Paris

W trakcie jej stopniowego unoszenia się do góry, dostrzegamy, że całe pudło sceniczne podzielone jest na dwie części. Górna ukazuje w akcie pierwszym i trzecim apartamenty Dalili, zaś dolna - właśnie wspomniane więzienie. W akcie drugim owe apartamenty opuszczone są do poziomu pierwszego i zamieniają się w kryjówkę Dalili, w której przyjmuje ona pałającego w stosunku do niej wielką namiętnością Samsona. W akcie trzecim uniesione znów do góry apartamenty Dalili przyjmują nagle wygląd sali tronowej, w której dominujący nad tłumem Arcykapłan, odziany na wzór rzymskiego cesarza, ozdabia swoje skronie złotym wieńcem laurowym, a na ramiona zarzuca purpurowy płaszcz.

Samson i Dalila,Paryz 4

Poza tym jednym wyjątkiem współczesne kostiumy o ciemno-chłodnym zabarwieniu pozostałych solistów, a także chórzystów, rażą brzydotą zupełnie niepasującą do spektaklu o historycznym charakterze. Ponadto omawiana realizacja jest kompletnie pozbawiona choćby zarysu gry aktorskiej, która ogranicza się w tym przypadku do konwencjonalnych póz i gestów.

Samson i Dalila,Paryz 5

Nie potrafię też sobie wytłumaczyć pomysłu reżysera polegającego na zastąpieniu epizodu atrakcyjnych Bachanalii z aktu trzeciego, będącego przecież idealną okazją do zaprezentowania ponętnych układów choreograficznych, nieskoordynowanym w żaden sposób podrygiwaniem zachowujących się jak pod wpływem alkoholu chórzystów i tancerzy, kojarzącym się raczej z mało eleganckim zachowaniem uczestników jakiejś nazbyt swobodnej prywatki. Wątpliwości budzi ponadto wprowadzanie przez reżysera pewnych innowacji, które niejednokrotnie zmieniają sens poszczególnych scen. Okazuje się bowiem na przykład, że Samson sam sobie odcina włosy, podarowując je ukochanej Dalili, że Arcykapłan staje się przelotnie jej kochankiem i że ogarnięta w finale wyrzutami sumienia Dalila pomaga Samsonowi zburzyć świątynię.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART