opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

67 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Samson i Dalila” Saint-Saënsa w Opéra national de Paris

W pierwotnym tekście Dalila nie zajmuje zresztą tak istotnego pod względem dramaturgicznym miejsca, jak w omawianej operze. Opowiadana nam historia przedstawia się w dużym skrócie w następujący sposób. Niezwyciężony - gdyż dysponujący z bożej woli nadludzką siłą - Samson ma za zadanie wyzwolenie Izraelitów, cierpiących pod jarzmem Filistynów. Ci ostatni za pośrednictwem Arcykapłana powierzają Dalili misję oczarowania niepokonanego bohatera i nakłonienia go do wyjawienia źródła nadzwyczajnej mocy.

Samson i Dalila,Paryz 2

Udaje jej się to dopiero po trzech próbach. Kiedy oszalały z namiętności Samson zasypia w jej ramionach, podstępna kobieta obcina mu włosy, co doprowadza do utraty przez niego nadprzyrodzonych sił. Do komnaty wpadają filistyńscy żołnierze i mszcząc się na wybawcy Izraelitów pozbawiają go wzroku. Przegrany już Samson po raz ostatni błaga Boga o przywrócenie mu utraconej potęgi, a jego prośba zostaje wysłuchana. Wstrząsa on podporą świątyni, a rozpadająca się budowla grzebie bohatera wraz z jego wrogami.

Samson i Dalila,Paryz 3

Damian Michieletto wyraźnie nie radzi sobie z interesującym opowiedzeniem tej historii za pomocą przemyślanej i wciągającej widza narracji scenicznej. Zamiast tego rozczarowuje uciekaniem się do banalnej, niemiłosiernie schematycznej i wykorzystywanej aż do znudzenia w teatrach całego świata aktualizacji, z abstrakcyjnymi i niczego nowego niewnoszącymi dekoracjami. Nie potrafi też się powstrzymać od wprowadzenia na scenę sylwetek wyposażonych w karabiny maszynowe żołnierzy, co stało się już niestety od paru lat obsesją wielu pozbawionych natchnienia reżyserów. Akcja opery rozpoczyna się tutaj na tle ogromnej kraty, która - jak się można domyślać - ma symbolizować więzienie.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART