GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Samson i Dalila” Saint-Saënsa w Opéra national de Paris
Strona 2 z 4
W pierwotnym tekście Dalila nie zajmuje zresztą tak istotnego pod względem dramaturgicznym miejsca, jak w omawianej operze. Opowiadana nam historia przedstawia się w dużym skrócie w następujący sposób. Niezwyciężony - gdyż dysponujący z bożej woli nadludzką siłą - Samson ma za zadanie wyzwolenie Izraelitów, cierpiących pod jarzmem Filistynów. Ci ostatni za pośrednictwem Arcykapłana powierzają Dalili misję oczarowania niepokonanego bohatera i nakłonienia go do wyjawienia źródła nadzwyczajnej mocy.
Udaje jej się to dopiero po trzech próbach. Kiedy oszalały z namiętności Samson zasypia w jej ramionach, podstępna kobieta obcina mu włosy, co doprowadza do utraty przez niego nadprzyrodzonych sił. Do komnaty wpadają filistyńscy żołnierze i mszcząc się na wybawcy Izraelitów pozbawiają go wzroku. Przegrany już Samson po raz ostatni błaga Boga o przywrócenie mu utraconej potęgi, a jego prośba zostaje wysłuchana. Wstrząsa on podporą świątyni, a rozpadająca się budowla grzebie bohatera wraz z jego wrogami.
Damian Michieletto wyraźnie nie radzi sobie z interesującym opowiedzeniem tej historii za pomocą przemyślanej i wciągającej widza narracji scenicznej. Zamiast tego rozczarowuje uciekaniem się do banalnej, niemiłosiernie schematycznej i wykorzystywanej aż do znudzenia w teatrach całego świata aktualizacji, z abstrakcyjnymi i niczego nowego niewnoszącymi dekoracjami. Nie potrafi też się powstrzymać od wprowadzenia na scenę sylwetek wyposażonych w karabiny maszynowe żołnierzy, co stało się już niestety od paru lat obsesją wielu pozbawionych natchnienia reżyserów. Akcja opery rozpoczyna się tutaj na tle ogromnej kraty, która - jak się można domyślać - ma symbolizować więzienie. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |