GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Samson i Dalila” Saint-Saënsa w Opéra national de Paris
Strona 4 z 4
Na szczęście to rozczarowanie stroną wizualną nowej produkcji zostaje w znacznej mierze zrekompensowane fantastycznym poziomem muzycznym wykonania, porywającym i przykuwającym uwagę przez cały czas trwania spektaklu. Zawdzięczamy to przede wszystkim stojącemu na czele Orkiestry Opery Paryskiej Philippe’owi Jordanowi, który porusza słuchaczy już od samego początku pełnym smutku i rozpaczy klimatem brzmienia interwencji chóru ucieleśniającego uwięzionych Izraelitów.
Dyrygent doskonale czuje i przekazuje odbiorcy wszystkie odcienie muzyki, nasyconej w równej mierze namiętnością, nadzieją i marzeniami, co chęcią walki o wyzwolenie. Potrafi też bezbłędnie wydobywać z partytury Saint-Saënsa dramatyczne napięcia, bogactwo szczegółów, frazy orkiestry wyrażające intensywne przeżycia kolejnych bohaterów lub zbiorowości, rytmiczne i kolorystyczne niuanse czy wysmakowane orientalizmy.
Dużą satysfakcję sprawia jak najlepiej się prezentująca obsada solistów. Na jej czele stoją gruzińska mezzosopranistka Anita Rachvelishvili, która w roli Dalili olśniewa swoim okrągłym, gęsto nasyconym i predysponowanym do oddania szerokiej palety afektów głosem o dźwięcznym i głębokim dole, oraz łotewski tenor Aleksandrs Antonenko, zdolny do sugestywnego przekazywania miotających kreowaną przezeń postacią uczuć i emocji. Celnie zostały także obsadzone role drugoplanowe, ze szczególnym uznaniem dla francuskiego basa Nicolasa Cavalliera, poruszająco śpiewającego partię hebrajskiego Starca. I to właśnie porywająca i prowadzona z polotem i rozmachem interpretacja muzyczna tej zbyt rzadko pojawiającej się na scenach teatrów lirycznych pozycji ratuje nową produkcję Opery Paryskiej. Leszek Bernat |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |