GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościBartók i Dallapiccola w Théâtre du Capitole w Tuluzie
Strona 1 z 5
Wykreowane odpowiednio w 1918 i 1949 roku Zamek Sinobrodego Béli Bartóka i Więzień Luigi Dallapiccoli, jednoznacznie odzwierciedlające stosunek obu twórców do tradycji i nowego języka dźwiękowego, szybko stały się emblematycznymi pozycjami repertuaru operowego pierwszej połowy XX wieku.
Niezależnie od istotnych różnic w warstwie muzycznej łączy je skrajnie zwięzły styl, niesłabnące i zbliżające się do granicy horroru napięcie oraz skoncentrowana na wstrząsających, okrutnych i mrocznych dramatach ludzkich tematyka. Tym bardziej trudno zrozumieć, dlaczego te dzieła praktycznie nigdy nie są ze sobą konfrontowane na scenie w ramach jednego przedsięwzięcia artystycznego.
Bodajże ostatni raz podjął się tego przed siedmiu laty Peter Stein (namówiony przez swego przyjaciela Pierre’a Bouleza) w mediolańskiej La Scali, którego pasjonującą realizację wznowiono jeszcze dwa lata temu w Amsterdamie. Nic zatem dziwnego, że decyzja Opery w Tuluzie o inauguracji sezonu zestawieniem rzeczonych jednoaktówek wzbudziła tak duże zainteresowanie, tym większe, że zaproszona ekipa artystów, z włoskim dyrygentem Tito Ceccherinim i francuskim reżyserem Aurélien Borym na czele, zapowiadała wyjątkowo interesujące przeżycia. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |