GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości«Mojżesz i Aron» Schönberga na scenie Opéra-Bastille
Strona 6 z 7
Reżyserujący tę nową realizację dzieła Schönberga Romeo Castellucci zadebiutował w operze zaledwie cztery lata temu wystawieniem Parsifala w Théâtre de la Monnaie w Brukseli. Ale przecież nie należy zapominać, że mamy tu do czynienia z doświadczonym i wybitnym artystą, który już od trzydziestu lat wraz z powołaną przez siebie do życia grupą la Societas Raffaello Sanzio przygotował znaczną ilość znaczących spektakli. Co ważne, owe kreacje poprzez swoją intelektualną i poetycką moc wywarły wyraźne piętno na współczesnym teatrze. Jeśli chodzi o operę Schönberga to jej treść dotyczy założycielskiego aktu religii żydowskiej, czyli zawarcia przymierza pomiędzy Bogiem a ludem Izraela.
Zaczerpnięta z Księgi Wyjścia akcja stawia na pierwszym planie braci: Mojżesza i Arona. Mojżesz otrzymał od Stwórcy - za pośrednictwem krzewu gorejącego – misję uświadomienia ludowi Izraela obecności jedynego, wiecznego, wszechobecnego i niewidzialnego Boga. Rzecznikiem pozbawionego daru wymowy Mojżesza ma być Aron, ale obaj bracia nie są w stanie pokonać wątpliwości ludu w stosunku do tak abstrakcyjnej idei. Chodzi tutaj zatem o filozoficzny spór o atrybuty Boga, o zderzenie ducha i sensu z ich konkretną materializacją, to znaczy ze słowem i obrazem. Wizja Castelllucciego wywiera ogromne wrażenie estetyczną siłą oddziaływania porażających i świetnie przemyślanych obrazów plastycznych. W akcie pierwszym zalana świetlną poświatą, a usytuowana z przodu sceny biała kurtyna powoduje zacieranie się i stopniowe zanikanie konturów znajdujących się za nią sylwetek i form, co symbolizuje rozmywanie się sensu usiłujących być nośnikami idei słów. Mojżesz doznaje bożego objawienia w półmroku, a po przekroczeniu wspomnianej kurtyny, będącej rodzajem ekranu ilustrującego oddzielanie istoty rzeczy od jej obrazu, znajduje się w pełnym świetle, uwydatniającym bezradność Arona wobec wszelkiej próby przekazania ludowi duchowego przesłania. Z góry skazanym na porażkę wysiłkom tego ostatniego towarzyszą defilujące przed naszymi oczami coraz szybciej i nie układające się w żadne logiczne zdania słowa. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |