GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKonkurs Chopinowski a socjologia
Strona 1 z 2
Tegoroczny, miniony już, XVII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina nie tylko jest świadectwem tego, że muzyka polskiego kompozytora zyskuje na popularności, ale także – a może przede wszystkim – dowodzi ważnych przemian, jakie zachodzą w związku z globalizacją i rozwojem cywilizacyjnym. Po pierwsze, druzgocąco zmienił się zasięg medialny, który sprawił, że konkursowe zmagania mógł śledzić i komentować każdy, kto ma w domu przystosowane łącze internetowe i odpowiednie oprogramowanie. Podziękowania należą się Narodowemu Instytutowi Fryderyka Chopina, który umożliwił w sieci transmisję na żywo kompletu przesłuchań w wersji audio i wideo, a później zamieszczał filmy na Youtubie, dzięki czemu melomani otrzymywali „Kronikę konkursu” z dnia na dzień za darmo i bez konieczności wychodzenia z domu.
Po drugie, nigdy wcześniej wśród laureatów nie dominowali pianiści pochodzenia azjatyckiego. Oprócz zwycięzcy, dwudziestojednoletniego Seonga-Jin Cho z Korei Południowej, jury nagrodziło III i IV nagrodą młodszych od niego obywateli USA, Kate Liu i Erica Lu, jak też V nagrodą Kanadyjczyka Tony’ego Yike’a Yanga. Jak trafnie zauważył Jacek Marczyński w opublikowanym na portalu Rzeczpospolitej artykule Chopin coraz młodszy, „Ich obecny sukces, a przede wszystkim to, jak grają i jak podchodzą do muzyki Chopina, jest oczywiście zasługą talentu, ale także mieszanki azjatyckiej mentalności z zachodnim systemem kształcenia. Oni nie boją się żmudnych ćwiczeń. Codzienne wielogodzinne zajęcia przy fortepianie traktują jako rzecz normalną i absolutnie niemęczącą. Uczą się natomiast w uczelniach kanadyjskich czy amerykańskich, które stawiają na rozwój osobowości, na umiejętność jak najlepszego wyrażenia siebie, nie wciskają studentów w sztywne ramy nakazów i powinności. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |