opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 maj 2024       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

27 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

«Mojżesz i Aron» Schönberga na scenie Opéra-Bastille

Przypomnijmy, że Arnold Schönberg urodził się w 1874 roku w rodzinie żydowskiej i choć w młodym wieku przeszedł na protestantyzm, to już od lat dwudziestych minionego wieku stopniowo powracał do swoich hebrajskich korzeni. W dziedzinie kompozycji był w zasadzie samoukiem, a nieliczne lekcje pobierał u swego przyszłego szwagra Aleksandra von Zemlinsky’ego. Na początku lat 1910 świadomie zaczął porzucać system tonalny, uważając, że jego możliwości się już wyczerpały, a w roku 1912 napisał cykl melorecytacji zatytułowany Pierrot lunaire, uważany za manifest atonalizmu.

Mojzesz i Aron 2

Bowiem już od lat 1920 Schönberg odczuwał potrzebę stworzenia nowej struktury czy architektury dźwiękowej, zarazem ograniczającej i wyzwalającej twórcę, będącej w stanie zastąpić niepodzielnie do tamtej pory rządzący porządek tonalny. W ten sposób powstał dodekafonizm, polegający na posługiwaniu się serią dwunastu dźwięków według ściśle przestrzeganej reguły, polegającej na tym, że żaden dźwięk nie może być powtórzony zanim pozostałe jedenaście nie zostaną wykorzystane. Mojżesz i Aron został skomponowany według tej właśnie zasady, a jego powstanie poprzedziły inne utwory, w których austriacki kompozytor usiłował wyrazić swą wewnętrzną duchową przemianę oraz osobiste przemyślenia i poszukiwania oparte o wnikliwe studiowanie Starego Testamentu. To właśnie na jego bazie Schönberg zredagował tekst służący mu do skomponowania kantaty Mojżesz przed krzewem ognistym, którą później przekształcił w noszące już tytuł przyszłej opery oratorium, będące w gruncie rzeczy jej pierwowzorem. Dwa pierwsze akty omawianej opery powstawały w Berlinie, Francji i Hiszpanii, a zostały ukończone w marcu 1930 roku, czyli w czasie dramatycznych zawirowań w życiu kompozytora. Otóż w atmosferze narastającego antysemityzmu został on pozbawiony stanowiska w Pruskiej Akademii Sztuki, co zdecydowało o jego wyjeździe do Paryża, gdzie uroczyście powrócił do religii swoich przodków, czyli do judaizmu.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART