opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




13 maj 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

19 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Pod znakiem maestrii Ewy Podleś

Potrafi ona operować rozległą paletą artykulacyjną, polegającą na ściszonym atakowaniu dźwięków i ich stopniowym rozszerzaniu, a także bogatą skalą dynamiczną. Było to prawdziwe bel canto! W tej partyturze Donizettiego dosłuchać się można licznych reminiscencji rossiniowskich jak crescenda na koniec finałowego concertata z pierwszego aktu oraz w drugim duecie Adiny i Dulcamary Una tenera occhiatina w następnym.

Ludowe korzenie muzyki artystycznej

Wątkiem przewijającym się poprzez koncerty tegorocznego festiwalu  były opracowania ludowych pieśni, czy szerzej folkloru. Przedstawiony przez niemieckie BoviarTrio utwór rumuńskiej kompozytorki Violety Dinescu Et pourtant c’est mieux qu’en hiver stanowił palimpsest, w którym zza sonorystycznej substancji brzmieniowej, zwłaszcza w partii klarnetu przebijały się odniesienia do rumuńskiej muzyki ludowej z charakterystycznym dla niej ornamentalnym motywem, noszącym nazwę „skowronka”. W przypadku występu sióstr Olgi i Natalii Pasiecznik były to przede wszystkim pieśni ukraińskie, głównie w ujęciu Mykoły Łysenki, klasyka tamtejszej muzyki artystycznej. Oprócz nich usłyszeliśmy wybór pięciu Pieśni kurpiowskich op. 58 Karola Szymanowskiego oraz Pięciu greckich melodii ludowych Maurice’a Ravela, w których artykulacja odznaczała się impresjonistyczną zwiewnością. Najpełniej ujawniły się w deklamacyjnych Pieśniach Francisa Poulencka do poezji Maurice’a Carème’a, odwołujących się do naturalnych intonacji, wynikających z mowy, a w których śpiewaczka świetnie radziła sobie z niełatwą przecież prozodią francuską.

Lancut 5

Z kolei niemiecki kontratenor Andreas Scholl przedstawił anonimowe pieśni weneckie, w których najlepiej można było docenić jego umiejętności w zakresie techniki koloraturowej. Również  finałowa aria z kantaty Vaghe Luci Antonia Calgary nawiązywała do popularnego motywu weneckiego. Ze swej strony Ewa Podleś wraz z Anną Marchwińską przy fortepianie  przedstawiła wybór Pieśni cygańskich op. 103 Johannesa Brahmsa. Na ich potrzeby ograniczyła wolumen swego głosu i jego nośność, by nie przytłoczyć operową manierą ich kameralnej natury. Łańcucki występ Ewy Podleś stanowił klasę samą dla siebie. Jej  długotrwała kariera wokalna jest prawdziwym fenomenem. Artystka dysponuje głosem o rozległej rozpiętości, nośnym, a na dodatek posiada głęboką świadomość, do czego ma jej posłużyć jako środek muzycznego przekazu i wyrazu.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART