GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościBiografia Ewy Podleś na francuskim rynku czytelniczym
Strona 1 z 4
Podjęcie się zadania napisania biografii artysty jest zawsze pasjonującym, wszak niezwykle karkołomnym i delikatnym wyzwaniem, z którego mało który śmiałek wychodzi zwycięsko. Zabierając się do pracy musi on sobie bowiem odpowiedzieć na wiele wstępnych pytań, a jakiekolwiek by na nie znalazł odpowiedzi, i tak nie uniknie napływających z różnych stron krytyk. Przede wszystkim autor musi precyzyjnie zdefiniować podstawowe kryteria.
Pierwsze z nich dotyczy proporcji, jakie sobie on wyznaczy w zakresie miejsca poświęconego karierze artystycznej i życiu prywatnemu, przy uwzględnieniu faktu, że w zależności od osobowości bohatera związki pomiędzy jedną i drugą sferą wyglądają bardzo różnie. Druga podstawowa sprawa to obrana w stosunku do traktowanego tematu perspektywa, albowiem piszący powinien przecież zachować odpowiedni dystans i nie dać się ponieść bezkrytycznemu zachwytowi - lub nieprzychylności, bo tak też się zdarza - co siłą rzeczy by natychmiast zniekształciło nawet najbardziej starannie prowadzony wywód. Z drugiej jednak strony trudno wymagać od autora, aby nie wchodził w kontakt emocjonalny z działalnością danego artysty, gdyż jeśli się nim zainteresował i sięgnął po pióro, to również ze względu na bardziej osobiste zaangażowanie. Takich dylematów pojawia się oczywiście znacznie więcej, ale powiedzmy od razu, że francuska autorka biografii Ewy Podleś, Brigitte Cormier (ma ona za sobą między innymi studia literackie i teatralne), wyszła z tej trudnej próby - przy paru zastrzeżeniach - obronną ręką.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |