opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




28 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Papiez 131-123.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Turandot 23-205.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

36 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Eliasz” Helmutha Rillinga

Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Helmutha Rillinga wraz z solistami wykonali wielkie dzieło wokalno-instrumentalne Felixa Mendelssohna – Oratorium Eliasz op. 70. Koncert został gorąco przyjęty przez publiczność z racji swego romantycznego rozmachu, bogactwa melodycznego, siły brzmienia w momentach patetycznych i wzruszającej delikatności w epizodach lirycznych. Pokrewieństwo Eliasza z najsłynniejszym bodaj oratorium opartym na Starym Testamencie – Mesjaszu Haendla jest tutaj dostrzegalne, zresztą pierwsze wykonanie dzieła Mendelssohna odbyło się nie w Niemczech lecz w Anglii, w Birmingham, 26 sierpnia 1846 roku. Istnieją też dwie wersje libretta Eliasza, w języku niemieckim i angielskim. „Brytyjskość” oratorium słychać w prostej, rytmicznej konstrukcji kilku sekwencji chóralnych, ale charakterystyczny styl symfoniki Mendelssohnowskiej, rodem ze Snu nocy letniej, został zachowany, zwłaszcza w ornamentyce, którą tworzą instrumenty dęte drewniane.

Rilling Helmuth 658-338

Helmuth Rilling zadbał o właściwe brzmienie orkiestry i jej w pełni romantyczne, a nie barokowe brzmienie. Służyło temu również specyficzne ustawienie instrumentalistów na estradzie z altówkami po prawej stronie. Pierwsze akordy oratorium poprzedzające inwokację Eliasza, były natomiast – może to czysty przypadek – akordami wstępnymi Franciszka Schuberta z jego słynnej pieśni Śmierć i dziewczyna, wykorzystane także w nazwanym tak samo Kwartecie smyczkowym. Czyżby Mendelssohn świadomie zapożyczył od Schuberta ten motyw, powtarzając go zresztą dwukrotnie przed solowymi wejściami Eliasza? O ile do brzmienia samej orkiestry nie można było mieć zastrzeżeń, to chór w sekwencjach tutti i forte nie budował monumentalnego wrażenia. Może po prostu był zbyt skąpy wobec zamierzeń kompozytora. Podczas brytyjskiego prawykonania w oratorium brał udział 300-osobowy chór, złożony po części ze śpiewaków przybyłych z Londynu.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART