GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOszukać śmierć
Strona 7 z 9
Stoi pan niezmiennie na straży niezrelatywizowanych wartości… Tak.
Nieprzypadkowo pytałem pana wcześniej o deklaratywność i odwagę artysty, bo Tosca należy do niewielu utworów operowych, których nie tylko bohaterami są artyści (śpiewaczka i malarz), ale do tego są odważni, opowiadają się po jednej ze stron, ryzykują. Tak, to ważny wątek, szczególnie gdy zestawimy Toskę i Cavaradossiego w opozycji do Zakrystiana i Scarpii. „Mój” Cavaradossi tworzy na scenie syntezę Marii Magdaleny z wielu znanych wizerunków, jak wielu artystów na własną rękę poszukuje metafizyki w religii. To szczególnie ważne w katolicyzmie, w którym wierni są wyposażani przez kościół w „pakiet metafizyczny”, czyli zbiór regułek i formułek z nadrzędnym zakazem myślenia. Inaczej było w krajach, przez które przeszła reformacja – tam odbyła się ogólnonarodowa dyskusja, tam się czyta Biblię, tam dogmaty zostały poddane wiwisekcji, przez co wiara stała się inna, może głębsza, bardziej świadoma, choć przecież nadal pozostaje wielką zagadką. Nasz katolicyzm spowodował, że religię przyjmujemy jak dzieci – nauki rodziców: nie garb się, siedź grzecznie, nie zadawaj pytań, tak ma być. To bardzo rzutuje na naszą mentalność, na kulturę i jej odruchy, które często są przesadne, bo presja społeczna była tak duża, że powodowała efekt sprężyny. Stąd mamy wieszanie genitaliów na krzyżu, czy darcie Biblii na koncertach. Takie akty odbieram nie jako głupie gesty pustych osób, ale próbę dyskusji z czymś, co było zawsze niepodważalne. Kościół aż się prosi o gwałtowną reformację i mam nadzieję, że to go uratuje. Oczywiście, jeśli się jej podda. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |