GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Czerwone maki na połowieckich stepach, albo Czerniakow gra w puzzle z Borodinem”
Strona 1 z 7
Wschód cechuje zamiłowanie do kwiecistości, nie tylko słownej. Nie dziwi zatem, że głównym elementem scenograficznym aktu połowieckiego w inscenizacji Dmitrija Czerniakowa „Kniazia Igora” w nowojorskiej Metropolitan Opera jest makowe pole (skądinąd ruskie wojska odniosą zwycięstwo na Kulikowym Polu nad Mongołami, kolejnymi po Połowcach najeźdźcami z Azji środkowej, których stepom Borodin poświęci skądinąd poemat symfoniczny).
To wśród tych kwiatów pokonany i skrwawiony Igor poszukuje ukojenia, a jego syn odbywa schadzkę z Kończakówną, czy z kolei chan odbywa rozmowę ze swoim książęcym jeńcem, wreszcie spośród tych kwiatów wyłaniają się półnadzy tancerze, ale ich pląsy dalekie są od bachicznej treści słów oraz towarzyszącej im muzyki, a więc spokojnie mogą je oglądać dzieci na poranku w Metropolitan Opera, transmitowanym do kin na całym świecie.
Autor inscenizacji postawił niejako całą rzecz na głowie, albowiem uwerturę przeniósł na koniec, a więc zamyka ona dzieło, dostarczając zwyczajowego w dzisiejszych inscenizacjach tła dla akcji mimicznej. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |