GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Rusałka” Dvořáka: pomiędzy Wagnerem a operetką
Strona 1 z 6
W wystawionej w praskim Narodním Divadle 31 marca 190l „Rusałce” op. 114, dziewiątej, przedostatniej operze Antonína Dvořáka (niczym Czajkowski, z którym wiąże go wiele pokrewieństw, napisał ich dziesięć), wyraźnie uchwytne są wpływy wagnerowskie.
Poczynając od fabularnych: tytułowa Rusałka, niczym Walkiria, z miłości do człowieka wyrzeka się cech nadprzyrodzonych, jej bezsilny ojciec – Wodnik – jakby słowiańsko-akwatyczne wcielenie Wotana, wreszcie Trzy Córy Wełtawy, przepraszam Nimfy, ukształtowane na podobieństwo Cór Renu, a na muzycznych kończąc (ciągłość muzycznej narracji z przewagą pierwiastka recytacyjnego oraz integralnie wtopionymi w nią solowymi ustępami, tak że brakuje pauz umożliwiających oklaski, motywy przewodnie, związane z poszczególnymi postaciami, partia chóru przywodząca tę z Groty Wenus w „Tannhäuserze”). |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |