opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

53 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Łucja z Lammermooru” w Opéra de Marseille

Miejsce Gaetano Donizettiego w historii muzyki stanowi jeszcze dzisiaj temat wywołujący pełne emocji polemiki i skrajnie odmienne oceny. Jedni darzą włoskiego kompozytora nieograniczonym podziwem, inni zaś formułują  niemalże pogardliwe komentarze zarzucając mu zbyt dużą łatwość pisania i tym samym „taśmowe” produkowanie dzieł operowych, co rzekomo ma wpływać na miałkość ich treści, niespójność muzyczną i brak dramaturgicznej konsekwencji. Te ostatnie reakcje szczególnie często pojawiają się we Francji, co jest rzeczą o tyle ciekawą, że chodzi tu przecież niejako o drugą ojczyznę Donizettiego, w której żył i odnosił swe największe sukcesy (można powiedzieć, że sytuację ułatwiła mu pod tym względem przedwczesna śmierć Vincenzo Belliniego i wycofanie sięz czynnej działalności Gioacchino Rossiniego). Dlatego wiele utworów pisał z myślą o paryskiej publiczności i nad Sekwaną odnosił największe sukcesy. Wszakże wiadomo, że łaska pańska na pstrym koniu jeździ i dlatego też pod koniec dziewiętnastego wieku niemalże wszystkie opery Donizettiego popadły w zapomnienie na co – o czym trzeba pamiętać – przemożny wpływ miała zalewająca życie muzyczne fala wagneryzmu. Ponowne zainteresowanie się spuścizną włoskiego twórcy przypadło dopiero na połowę minionego wieku, do czego przyczyniła się działalność powołanego w tym celu w Anglii towarzystwa, a także coraz liczniejsze nagrania płytowe, przede wszystkim te dokonywane z udziałem legendarnej Marii Callas.

Lucja,Marsylia 2

Jeśli chodzi o Łucję z Lammermooru, to jej sytuacja była dosyć wyjątkowa, albowiem dzieło to praktycznie nigdy nie zeszło z afisza. Ta trzyaktowa opera seria, powstała do zainspirowanego powieścią Waltera Scotta libretta Salvatore Cammarano (to ich pierwsza współpraca), a wykreowana we wrześniu 1835 roku w neapolitańskim Teatro San Carlo, od razu przyniosła kompozytorowi triumfalne przyjęcie, podbijając stopniowo i dość szybko sceny całego świata. Natomiast o tym, że zajmowała w sercu autora szczególnie uprzywilejowane miejsce świadczą następujące anegdoty. Otóż kiedy w 1846 roku zdradzający psychiczne problemy Donizetti został internowany w podparyskim azylu psychiatrycznym, odwiedził go tam pierwszy odtwórca roli Edgardo. Kiedy zaczął znieruchomiałemu i milczącemu kompozytorowi śpiewać arię z ostatniego aktu Łucji, ten próbował się podnieść i ruszyć w kierunku fortepianu, tak jakby chciał akompaniować podczas tego improwizowanego występu.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART